تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۴۸
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۳۵۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیگنال‌های مهم برای بازار سهام/ بورس نزولی می‌شود؟

‌می‌متالز - به نظر می‌رسد بورس امروز بیشتر تحت تاثیر خبر لغو افزایش قیمت خودرو و وضعیت قیمت دلار باشد.

به گزارش می‌متالز، بورس هفته گذشته را مثبت به پایان رساند. تعلیق نماد‌های خودرویی در پی افزایش قیمت سایپا و ایران‌ خودرو، بازار سهام را با پیشتازی بانکی‌ها سبز کرد.

چهارشنبه به نظر می‌رسید بازار شنبه کاملا تحت تاثیر افزایش قیمت خودرو و تعلیق نماد‌های خودرویی مثبت باشد. انتظار می‌رفت گروه‌های متعددی با صف‌های خرید و افزایش حجم معاملات مواجه باشند. اما داستان به همین راحتی تمام نشد. پنجشنبه شب خبر لغو افزایش قیمت خودرو منتشر شد تا سهامداران به خصوص سهامداران خرد بار دیگر به بازار صعودی بدبین شوند. در این راستا احتمال شروع سبز بازار نیز کاهش یافت.

براساس مصاحبه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا، تعهدات خودروسازان و وزارت صمت، تمامی تعهدات مبنی بر افزایش تولید، آزادسازی سند‌ها و فروش‌های نقدی هفتگی صرفا در قبال تایید افزایش قیمت بوده است. در صورت حذف افزایش قیمت، تمامی تعهدات متقابل خودروسازان نیز حذف می‌شود.

پس از منتشر شدن این خبر که مهمترین سیگنال برای بازار سهام در هفته چهارم آبان ماه به شمار می‌آید، چشم امید بورس بیش از هر چیز به اخبار دلار ۴۲۰۰ تومانی است. علاوه بر این موارد خبر‌های دیگری نیز هست که احتمالا بازار شنبه را تحت تاثیر قرار خواهد داد:

پیرو مصوبه جلسه روز چهارشنبه ستاد تنظیم بازار، قیمت ۲۵ کالای اساسی اعلام شد.

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در اکتبر به ۸۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۷۴ دلار و هشت سنت در سپتامبر، هشت دلار و شش سنت معادل ۱۰٫۹ درصد بالاتر بود.

سقوط بورس برای جبران کسری بودجه؟

آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت مجبور است اوراق بفروشد هرچند منجر به سقوط بورس شود. مهم این است که دولت برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض نکند که این کار را نمی‌کند. چون آثار تورمی زیادی دارد.

زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در لایحه خود، موافقت با افزایش ارز واردات کالا‌های اساسی را از مجلس درخواست کرده است. دولت در این لایحه می‌گوید ۸ میلیارد دلار تا آخر سال برای تهیه دارو، گندم و نهاده‌های دامی کافی نیست و از مجلس اجازه افزایش ۴.۶ میلیارد دلاری درخواست کرده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده