تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۴۵۴
کد خبر: ۲۳۵۹۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

تولید بدون دغدغه صنایع پایین دست با طرح ویژه وزارت صمت

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص مزایایی قرارداد‌های کشف پریمیوم برای صنایع که در قالب طرح وزارت صمت اجرایی می‌شود، گفت: با اجرای این طرح، تولیدکنندگان صنایع پایین دست قادر به برنامه ریزی جهت تولید بدون دغدغه و همچنین عقد قرارداد‌های بلندمدت جهت فروش و صادرات محصولات خود خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، با تدبیر وزارت صمت و در راستای استفاده این وزارتخانه از ابزار‌های نوین مالی بازار سرمایه در تامین مالی، پوشش ریسک تولید و همینطور مدیریت هوشمند بازار‌های کالایی، از هفته آینده شاهد آغاز طرح ویژه وزارت صمت از طریق قرارداد‌های کشف پریمیوم محصولاتی همچون مس کاتد، شمش فولاد، تختال و در ادامه آلومینیوم و آهن اسفنجی در بورس کالا هستیم؛ با این رویداد ضمن اینکه خریداران از رسیدن به کالا و تامین به موقع خوراک مورد نیازشان اطمینان حاصل می‌کنند، فروشندگان نیز از فروش محصولات خود در تاریخ سررسید مطمئن می‌شوند.

علی بخشنده کارشناس بازار سرمایه در خصوص طرح وزارت صمت برای استفاده از قرارداد‌های کشف پریمیوم گفت: این طرح، طرح تازه‌ای نیست و استفاده از قرارداد کشف پریمیوم در سال ۱۳۹۸ در بورس کالا برای اولین بار بر روی کالای وکیوم باتوم اجرایی شده و در بورس انرژی نیز انجام شده است از این رو مزایای این قرارداد برای صنایع اثبات شده است.

وی افزود: کشف پریمیوم قراردادی است که به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند بنابراین قرارداد پرمیوم به زبان ساده، موافقت بر روی خرید با قیمت مشخص نسبت به یک قیمت مبنا در آینده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان بزرگ و صنایع پایین دستی همواره دارای قرارداد‌های بلندمدت با مشتریان خود هستند، قرارداد‌های پرمیوم تضمینی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دست خواهد بود و دیگر ریسک رقابت قیمتی و عدم تامین مواد اولیه در رینگ‌ها و معاملات نقدی از بین خواهد رفت. موضوع مهم این است که در این قراردادها، همچنان قیمت نهایی در هنگام تحویل با توجه به قیمت‌های جهانی و طبق کشف عدد پرمیوم روز معامله تعیین خواهد شد.

به گفته این کارشناس کالایی، از مزایای استفاده از قرارداد کشف پریمیوم این است که این طرح بازار‌ها را با توجه به سایز و میزان تقاضا تفکیک کرده و رقابت‌های بازار نقدی را منطقی خواهد کرد. ضمن اینکه با اجرای این طرح، تولیدکنندگان صنایع پایین دست قادر به برنامه ریزی جهت تولید بدون دغدغه و همچنین عقد قرارداد‌های بلندمدت جهت فروش و صادرات محصولات خود خواهند بود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده