تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۳۵۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صباغ با اشاره به قرارداد کشف پریمیوم:

بازار برای تولیدکنندگان قابل پیش بینی می‌شود

‌می‌متالز - در شرایطی که طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط تورمی و نوسانات قیمت ارز، تولیدکنندگان شرایط با ثباتی را در بازار‌های کالایی تجربه نکردند و همواره با ریسک عدم پیش بینی آینده و به تبع آن عدم برنامه ریزی دقیق مواجه بودند، در طرح جدید وزارت صمت این ریسک‌ها با بهره گیری از قرارداد کشف پریمیوم و ایجاد یک اطمینان خاطر میان خریدار و فروشنده برطرف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: کشف پریمیوم به عنوان قرارداد بلندمدت، ثبات بهتری به بازار‌ها می‌دهد چراکه قبل از تولید، مشتریان مشخص می‌شوند و محصول فروش رفته است و تولیدکننده نگرانی بابت فروش نخواهد داشت.

صباغ ضمن بیان این مطلب که شرکت‌ها به جای فروش نقدی در بورس می‌توانند فروش خود را در قالب قرارداد‌های کشف پریمیوم به صورت بلند مدت انجام دهند گفت: این شیوه فروش یک مزیت خوب برای تولیدکننده است چراکه با این روش تولیدکنندگان می‌توانند بازار خود را در آینده تضمین و پیش بینی کنند.

صباغ ضمن اشاره به این نکته که هر تولیدکننده‌ای می‌تواند اقدام به فروش محصولات خود در قالب فروش نقدی، سلف، معاملات کشف پریمیوم یا در رینگ صادراتی بورس کالا اجرایی کند، اظهار داشت: این انتخاب تولیدکننده است که از کدام ابزار بورس کالا برای فروش محصول خود استفاده کند، اما قطعا فروش در قالب قرارداد‌های بلند مدت مزیت‌های بیشتری برای تولیدکنندگان دارد.

وی ادامه داد: ایمیدرو قرار است برای فروش آهن اسفنجی شرکت‌های تابعه از این ابزار استفاده کند البته محصولات دیگری نیز در برنامه فروش به این شیوه قرار دارند؛ در کل کشف پریمیوم ثبات بهتری به بازار‌ها می‌دهد، زیرا یک اطمینان خاطر میان خریدار و فروشنده ایجاده می‌کند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: معاملات کشف پریمیوم مدت هاست که از سوی پالایشی‌ها در حال انجام است و شرکت‌های صنایع معدنی و فلزی به نوعی از این قافله عقب مانده اند.

مزایای کشف پریمیوم

کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند.

یکی از محاسن قرارداد‌های کشف پریمیوم علاوه بر اینکه طرفین را از تامین و فروش مواد اولیه خود مطمئن می‌کند، بحث صادرات شرکت‌ها را نیز حل می‌کند. طبق اعلام وزارت صمت اگر محصولات عرضه شده به فروش نرسند و در بازار داخل در قالب قرارداد‌های کشف پریمیوم معامله نشوند، سهمیه صادراتی شرکت‌ها در ماه‌های عرضه شده لحاظ خواهند شد و لذا امکان برنامه ریزی صادراتی را برای شرکت‌ها از هم اکنون فراهم خواهد کرد.

حسن قرارداد‌های کشف پریمیوم نسبت به معاملات سلف نیز این است که در معاملات سلف، تمام مبلغ قرارداد در زمان معامله پرداخت می‌شود هر چند که کالا در زمان دیگری تحویل می‌گردد که در حالت کاهش یا افزایش قیمت در زمان تحویل یکی از طرفین به نوعی متضرر می‌شود درحالی که در قرارداد‌های کشف پریمیوم قیمت‌ها در زمان تحویل تعیین می‌شود و عمدتا به دلیل ماهیت بلند مدت این قراردادها، تولیدکنندگان اصلی و واقعی وارد بازار می‌شوند و آن‌هایی که به دنبال نوسانات مقطعی بازار هستند و تقاضای آن‌ها مقطعی است، احتمالا در این بازار ورود نخواهند کرد.

در حال حاضر اطلاعیه عرضه تختال، شمش بلوم و مس کاتد روی سایت بورس کالا قرار گرفته است و در چهارشنبه هفته جاری معاملات آن‌ها انجام خواهد گرفت. برخی محصولات نظیر آهن اسفنجی و آلومینیوم نیز در نوبت هستند و طی روز‌های آتی اطلاعیه عرضه آن‌ها منتشر شده و روی سایت قرار خواهد گرفت.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده