تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۳۶۱۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی:

۳۵۰ هزار قطعه نیروگاهی به‌دست متخصصان داخلی‌سازی شد

‌می‌متالز - مدیرکل بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ۸۰ درصد قطعات نیروگاهی داخل کشور ساخته می‌شود، گفت: پارسال بیش از ۳۵۰‌هزار قطعه نیروگاهی به‌دست متخصصان داخلی ساخته شد.

به گزارش می‌متالز، صنعت نیروگاهی ایران به گفته دست اندرکاران این صنعت در سال‌های گذشته به دلیل وجود برخی شرکت‌های خارجی، قطعه‌های مورد نیاز تعمیراتی خود را از خارج تامین می‌کرد. اما با خروج خارجی‌ها این صنعت تلاش ویژه‌ای به‌کار گرفت تا نسبت به داخلی‌سازی قطعه‌های مورد نیاز اقدام کند. بر همین اساس و در تازه‌ترین اظهارنظر در این باره، مدیرکل بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ۸۰ درصد قطعات نیروگاهی داخل کشور ساخته شده است، از ساخت ۳۵۰ هزار قطعه نیروگاهی به‌دست متخصصان داخلی خبر داد.

«علی عیسی‌پور» افزود: با هدف اجرای سیاست‌های کلی نظام درباره استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و توانمندسازی شرکت‌های داخلی و قطع وابستگی در شرایط تحریم، تامین قطعات مورد نیاز در راهبری شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و شرکت‌های زیرمجموعه از اولویت بالایی برخوردار است.

وی ادامه‌داد: برای رفع مشکلات نیروگاه‌ها در خصوص قطعات با فناوری بالا، این شرکت امکان‌سنجی ساخت داخل با هدف توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد خط تولید قطعات و تجهیزات را در اولویت کار‌های خود قرار داده و نتایج موثری در این بخش به سرانجام رسیده است.

عیسی‌پور با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد قطعات نیروگاهی داخل کشور ساخته شده و در چرخه تولید برق مورد استفاده قرار گرفته‌اند، افزود: همه پره‌های توربین گازی که دارای فناوری پیچیده‌ای هستند و تا مقطعی تامین آن‌ها از معضلات نیروگاه‌ها بود، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور ساخته می‌شود یا در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار قطعه نیروگاهی با اعتباری افزون بر ۲ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال ساخت داخل شده است، ادامه‌داد: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده، امسال نیز ۳۶ قرارداد ساخت داخل به ارزش ۳۰۳ میلیارد تومان منعقد شده است.

مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی خاطرنشان‌کرد: از طرفی برای تجمیع فعالیت‌های انجام شده در زمینه ساخت داخل و ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم، این دفتر در راستای ماموریت سازمانی خود، عهده‌دار مدیریت و به اشتراک‌گذاری این دانش در نیروگاه‌ها است. بدین منظور در سایت همه شرکت‌های مدیریت تولید برق درگاه ساخت داخل وجود دارد که تجربیات این حوزه در آن قابل مشاهده است.

وی اضافه‌کرد: درصددیم اطلاعات قطعات ساخته شده در بخش ساخت داخل سایت شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی به آدرس https://www.namaniroo.tpph.ir تجمیع و در اختیار عموم قرار بگیرد که هم‌اکنون این اطلاعات نیز توسط نیروگاه‌ها در حال تکمیل است.

عیسی‌پور گفت: همچنین با توجه به نیاز شرکت‌های زیرمجموعه به مجموعه سازندگان و تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات ذی صلاح و مورد تایید، بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۲۶ قانون برگزاری مناقصات، شورای ارزیابی سازندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران خدمات تخصصی بخش تولید صنعت برق متشکل از مدیران شرکت‌های تولید برق، مدیریت تولید برق، مادرتخصصی تولید برق حرارتی، دانشگاهی و پژوهشگاه نیرو تشکیل شد.

وی اظهار داشت: این شورا با همکاری کمیته فنی بازرگانی و پژوهشگاه نیرو و انجام فراخوان در ستاد ایران، تاکنون نسبت به انتشار هشت فهرست بلند از سازندگان داخلی اقدام کرده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده