تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۳۶۵۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛

مجوز تاسیس بانک تسویه؛ راه حل استقبال ناشران از سامانه سجام

‌می‌متالز - ناشران اوراق بهادار به دو دلیل اصلی از پرداخت سود مجامع سالانه از طریق سامانه سجام استقبال نمی‌کنند که راه حل این موضوع در تأسیس بانک تسویه است.

به گزارش می‌متالز، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های بورسی رغبتی به پرداخت سود مجامع از طریق سجام ندارند، گفت: بانکی‌ها و برخی دیگر از ناشران که سهامداران عمده آن‌ها بانک‌ها هستند، مایل هستند این پول و سود نقدی در مجموعه خود آن‌ها رسوب یا به گردش درآید.

محسن انصاری مهیاری ادامه داد: برای پرداخت سود از طریق سپرده‌گذاری، ناشر به ازای هر سهامدار باید مبلغ ۲۵۰ تومان به شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت کند که این عدد مصوب ۵ سال گذشته بوده و تاکنون افزایش نیافته، اما پرداخت همین مبلغ برای برخی از ناشران به عنوان دلیل عدم استقبال ذکر شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی و مانع پیش رو برای اجرای کامل این موضوع، تراکنش‌های بانکی و کامزد‌ها است، اظهار کرد: اگر ناشران بخواهند خود سود مجامع را پرداخت کنند هزینه‌ها بیشتر از این خواهد شد علاوه بر اینکه حرکتی برخلاف تسهیل کار سهامداران که اصلی‌ترین عامل برای یکسان‌سازی پرداخت سود مجامع است، صورت می‌گیرد.

انصاری مهیاری ادامه داد: مردم مالکان اصلی شرکت‌ها هستند و اعضای هیات مدیره به نمایندگی از مردم که مالکان شرکت‌ها هستند، در شرکت‌ها مشغول به کار هستند بنابراین باید در راستای منافع سهامداران قدم بردارند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در راستای تسهیل امور سهامداران، هیات مدیره ناشران باید تمام توان خود را به کار گیرد که این مهم به سرانجام برسد و نسبت به این موضوع نباید نگاه سودآوری و منفعت طلبانه داشته باشند.

انصاری گفت: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر متولی بازار سرمایه جلسات خوبی طی روز‌های اخیر با بانک مرکزی داشته که توافق‌هایی خوبی در این خصوص به دست آمده است. اگر شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بتواند به عنوان بانک، مجوز تاسیس بانک تسویه را اخذ کند و به عنوان عضو مورد اعتماد در سامانه تسویه ناخالص آنی یا اتاق پایاپای پذیرفته شود، هم میزان تراکنش‌ها بالا می‌رود و هم اینکه هزینه‌ها به تعداد قابل توجهی کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند به استقبال شرکت‌ها در استفاده از سامانه سجام برای پرداخت سود مجامع منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اینکه سود‌ها و دریافت و پرداخت‌ها از طریق کارگزاری‌ها انجام شود و در پرتفوی افراد قرار گیرد، وجود دارد، خاطر نشان کرد: این سامانه‌ها هنوز به بلوغ کامل نرسیده است، اما هر سامانه فرایند و عمر مفیدی دارد که بهتر است قبل از پایان عمر مفید خود به فکر راهکار جایگزین برای خود باشد و این موضوع نیز اگر منع قانونی نداشته باشد قطعاً سازمان بورس از اجرای آن حمایت می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده