تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۳۶۵۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس وعده داد:

مأموریت ثبات و رفع ابهام

‌می‌متالز - ماموریت‌های مهم عشقی چقدر می‌تواند ثبات از دست رفته را به بازار بازگرداند؟

به گزارش می‌متالز، یک ماه و پنج روز از حضور مجید عشقی بر کرسی ریاست سازمان بورس می‌گذرد. او که در بدو ورودش به ساختمان ملاصدرا از ۷ راهبرد و ۳ محور اصلی برنامه‌های کلان بازار سرمایه رونمایی کرده و اخیرا ثبات را کلیدی‌ترین مؤلفه در بازار سرمایه دانسته، حالا در تازه‌ترین اظهاراتش کاهش ابهامات در بازار سرمایه را یکی از مهمترین ماموریت‌های سازمان بورس برشمرده است.

با این وجود، هر چند در این مدت کوتاه بازار رنگ آرامش را به خود ندیده است باید دید ماموریت‌های مهم عشقی چقدر می‌تواند ثبات از دست رفته را به بازار بازگرداند.


شفافیت در صورت‌های مالی


رئیس تازه نفس سازمان بورس برای ساماندهی بازار سرمایه دو ماموریت مهم دارد؛ ثبات و کاهش ابهامات بازار سرمایه. آنطور که او در یکی از برنامه‌های رادیویی گفته، قرار است برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه، شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها افزایش یابد تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند. او تاکید کرده است: هرچند در ۶ ماه نخست سال جاری اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست آمده، اما ابهامات موجود واکنش شدیدی را از سوی سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از بازار به دنبال داشته و همین موضوع سبب ادامه‌دار شدن ریزش‌ها شده است. او پیش از این در نشستی، با بیان‌اینکه ثبات کلیدی‌ترین نکته در بازار سرمایه است، گفته بود: مهمترین عاملی که به نگرانی‌ها در بازار سرمایه دامن می‌زند، بی‌ثباتی است و البته این در حالی است که متغیر‌های کلان بازار سرمایه در شرایط مطلوبی است.


حضور قوی‌تر صندوق‌ها


حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام، از برنامه‌های دیگری است که عشقی به آن اشاره کرده است. بر اساس گفته‌های او، از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری شده است، به طوری‌که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خرید‌ها را ادامه دهند. عشقی در همین حال، اشاره‌ای هم به اعتماد در بازار سرمایه کرده است، اعتمادی که از نگاه او نیازمند فرآیند زمان‌بری است. عشقی البته برنامه‌های دیگری هم برای رفع محدودیت‌های موجود در برخی صنایع از جمله خودرو در نظر دارد که قرار است از آن‌ها در آینده‌ای نه چندان دور رونمایی کند. او معتقد است، اگر دولت هر چه سریعتر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل باز می‌گردد و شرایط ریزشی پایان خواهد یافت.


عرضه‌های اولیه بر اساس کشش بازار


بخش دیگر برنامه‌های عشقی به عرضه‌های اولیه و فروش اوراق دولتی اختصاص دارد. او در این باره گفت: بازار بدهی و بازار سرمایه دو بازار مجزا هستند که در کل دنیا در کنار هم فعالیت می‌کنند. رئیس سازمان بورس ادامه داد: فردی که سهام خریداری می‌کند، به ندرت اتفاق می‌افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا اوراق بدهی کند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: ما قصد داریم بازار بدهی را بزرگ کنیم تا هم دولت و هم شرکت‌های خصوصی به راحتی از این بازار تامین مالی کنند. عشقی با بیان اینکه بر اساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم، افزود: نهاد‌های مالی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید بر اساس مقررات، بخشی از دارایی خود را اوراق خریداری کنند و در زمانی که قرار است اوراق عرضه شود، ما میزان توانایی آن‌ها در خرید اوراق را می‌سنجیم و بر همین اساس خریداران اوراق مشخص می‌شوند. وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی این اوراق را خریداری نمی‌کنند، ادامه داد: اینگونه نیست که اوراق روی میز باشد و به مردم بگوییم سهام بفروشند و اوراق خریداری کنند، زیرا ۹۹ درصد این اوراق قبلا بازاریابی شده است. عشقی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از منابع حاصل از فروش اوراق صرف بازخرید اوراق قبلی می‌شود و وجوه حاصل از فروش، دوباره به بانک‌ها و صندوق‌ها باز می‌گردد، بنابراین خالص عددی که از بازار خارج می‌شود ۱۰ درصد است. وی افزود: ما در عرضه‌های اولیه نیز کشش بازار را مدنظر قرار می‌دهیم و اکنون برخی از شرکت‌ها آماده عرضه اولیه هستند.


اصلاح قیمت خودرو به زودی


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اظهارات دیگری از اعلام اصلاح قیمت خودرو در آینده‌ای نزدیک خبر داده و گفته است: با پیگیری‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور مقرر شد اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود. وی با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی سازمان بورس، نظارت بر ناشران است، افزود: ناشران شرکت‌هایی هستند که در سازمان بورس پذیرفته شده‌اند. این شرکت‌ها باید اطلاعاتشان در بازار سرمایه به صورت شفاف اعلام شود. عشقی درباره نماد‌های بسته شده خودرو‌ها نیز گفت: این نماد‌ها تا زمانی که اطلاعیه شفافی درباره اثرات این تصمیم‌ها بر روی سودآوری شرکت‌ها اعلام نکنند، بسته می‌مانند. وی اضافه کرد: در پی انتشار اطلاعیه اصلاح قیمت خودرو، نماد شرکت‌های اصلی که این اطلاعیه را دادند، در روز چهارشنبه (۱۹ آبان) قبل از معاملات بسته شد تا شرکت‌ها شفاف‌سازی کنند و اطلاعات تکمیلی را ارائه دهند.
عشقی با بیان اینکه اعلام حذف قیمت‌گذاری دستوری در روز سه‌شنبه ۱۸ آبان باعث خوش‌بینی در بازار شد و اثر مثبتی در سایر سهام داشت، افزود: پنجشنبه ۲۰ آبان به واسطه اختلاف نظری که درباره نحوه اجرای سیاست حذف قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شد، این اطلاعیه لغو و روز شنبه به دلیل ملغی شدن این سیاست، بازار سرمایه منفی شد. وی ادامه داد: سیاست دولت در بلندمدت پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری است. امروز بازار شرایط عادی خود را پیدا کرده، اما تاثیر این سیاست اثر یک یا دو روزه بر بازار گذاشته است. عشقی بیان کرد: سیاست بلندمدت این است که از سیاست‌گذاری دستوری فاصله بگیریم تا شرکت‌ها بتوانند سودآوری بلندمدتی داشته باشند. وی گفت: خیلی از صنایع مانند فولاد و پتروشیمی شامل قیمت‌گذاری دستوری نیستند. در برخی از صنایع شاهد قیمت‌گذاری دستوری هستیم که سیاست کلی دولت این است که قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده