تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۲۳۶۶۸۹
سرویس خبر : انرژی
شریعتی:

طرح مجلس برای مانع‌زدایی از صنعت برق در حال نهایی شدن است/ صادرات برق از انحصار وزارت نیرو خارج می‌شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: "طرح مانع‌زدایی از صنعت برق" با ۶ سرفصل درباره انرژی‌های تجدیدپذیر در حال نهایی شدن است.

به گزارش می‌متالز، مالک شریعتی در افتتاحیه ششمین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: به دنبال خاموشی‌های تابستان امسال کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مصمم به ارائه طرحی برای مانع زدایی از صنعت برق شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح تدوین شده پس از نهایی شدن در کمیسیون برای تایید نهایی به صحن علنی مجلس ارسال و سپس اجرایی خواهد شد، ضمن آنکه این طرح ۶ سرفصل مخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

صنایع به احداث ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تکلیف می‌شوند

شریعتی یکی از این موارد این طرح را تکلیف صنایع به احداث ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی با حداقل هزارمگاوات از محل انرژی‌‎های تجدید پذیر اعلام کرد و گفت: تلاش برای اجرایی و دائمی شدن بند "ز" تبصره ۱۵ است تا به صورت سالانه تا ۵ سال یک درصد برق مشترکان صنایع از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

وی استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را یکی دیگر از راهکار‌ها برشمرد که مورد تاکید جدی قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید بر خرید حداقل هزار مگاوات از انرژی‌های تجدید پذیر یکی دیگر از راهکار‌ها برای توسعه انرژی‍‌های تجدیدپذیر است.

شریعتی به قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر استفاده ۲۰ درصد برق دستگاه‌های اجرایی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: این مصوبه اجرایی نشده بنابراین در مجلس با یک تغییر کوچک تلاش می‌کنیم اجرایی شود. طبق این تغییر دستگاه‌ها دو سال مهلت دارند شدت مصرف خود را کاهش دهند.

صادرات برق از انحصار وزارت نیرو خارج می‌شود

شریعتی با انتقاد از انحصاری بودن صادرات برق توسط وزارت نیرو، ادامه داد: طبق این طرح تلاش می‌شود تولیدکنندگان برق انرژی‌های تجدیدپذیر با الزام به تامین داخل مازاد برق خود را بتوانند صادر کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مشکل تامین گاز در اثر کاهش فشار مخزن در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: طرحی برای فشار افزایی مخزن گاز پارس جنوبی با کمک صنایع فلزی و پتروشیمی تهیه می‌شود که صنایع فلزی و پتروشیمی با تشکیل یک کنسرسیوم در این زمینه فعال خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده