تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۳۶۹۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زنگ خطر رکود در بازار مشتقه بورس کالا به صدا درآمد؛

خروج نقدینگی، بزرگترین ریسک برای بازار آتی

‌می‌متالز - پیمان‌های آتی بورس کالا در حالی که با حداقل تعداد سررسید در این بازار داد و ستد می‌شوند، روز گذشته با دو اهرم رشد بهای ارز در بازار آزاد و قیمت‌های جهانی اونس طلا و نقره سبزپوش شدند.

به گزارش می‌متالز، این درحالی است که جذاب‌ترین محصول این بازار، یعنی زعفران‌نگین تحویل دی‌ماه، تنها کالایی بود که روز گذشته افت نرخ تسویه را تجربه کرد؛ اگرچه شاهد خروج نقدینگی هستیم.

داده‌های منتشرشده از سوی بورس‌کالا از عقبگرد محسوس حجم معاملات در بازار آتی حکایت دارد که دلیل اصلی آن را می‌توان در عدم بازگشایی نماد‌های جدید برای محصولات قابل‌معامله در این بازار جست‌وجو کرد. در حال حاضر، تنها ۷نماد روی تابلوی آتی بورس‌کالا فعال هستند که با بسته‌شدن ۴ سررسید آبان‌ماه، شاهد خروج بخش زیادی از موقعیت‌های تعهدی (خرید و فروش هم زمان) در این بازار بودیم.

در شرایطی که این بازار روز‌های خوشی را در فصل پاییز سپری کرده و با استقبال زیاد سرمایه گذاران مواجه شده است، تعلل در بازگشایی سررسید‌های جدید می‌تواند باز هم بذر نااطمینانی را در این بازار پراکنده کند؛ همان‌طور که در دی‌ماه سال ۹۷، با بسته‌شدن نماد‌های فعال آتی سکه طلا بخش زیادی از سرمایه جذب‌شده به این بازار، از آن خارج شد و این امر، بازار آتی را برای مدت‌ها به سمت رکود هدایت کرد.

در جریان معاملات هفته گذشته بورس‌کالا، شاهد ورود ۲۷۹هزار و ۸۲موقعیت همزمان خرید و فروش در این بازار بودیم که نسبت به هفته قبل، از افت ۳۸درصدی حکایت دارد. جهت گیری جریان موقعیت‌های باز این بازار طی چهار هفته متوالی نزولی بوده است که این مساله، سرعتگیر جدی در برابر رشد و توسعه بازار آتی به شمار می‌رود.

به دنبال خروج موقعیت‌های تعهدی از نماد‌های فعال، طی هفته گذشته حجم نقدینگی و ارزش معاملات مجموع نماد‌های قابل معامله قرارداد‌های آتی به ترتیب افت ۵/ ۱۶ و ۶درصدی را تجربه کردند؛ بنابراین زنگ خطر رکود در معاملات آتی بورس‌کالا به صدا درآمده است که با توجه به تعلل مسوولان متولی در بازگشایی سررسید‌های جدید، می‌تواند رشد و توسعه این بازار را محدود کند.

بی رمق‌ترین محصول بازار آتی، یعنی پسته، چندین هفته متوالی با حجمی کمتر از تعداد انگشت‌های دو دست روی تابلوی آتی بورس‌کالا مبادله شد. این محصول نیز همچون سایر محصولات کشاورزی این بازار تنها با یک نماد، یعنی PSAZ۰۰، برای تحویل آذرماه معامله می‌شود که در جریان دادوستد روز گذشته برای چندمین بار خبری از ورود و خروج نقدینگی به این نماد نبود و تا لحظه تنظیم این گزارش، خرید و فروشی از این نماد به ثبت نرسید.

به این ترتیب، لازمه تعمیق و توسعه بازار آتی، علاوه بر گشایش سررسید‌های گوناگون برای کالا‌های موجود این بازار، ورود سایر محصولاتی است که اکنون در تالار فیزیکی بورس‌کالا قابل معامله هستند و با ورود به این بازار می‌توانند زمینه ساز رونق بازار آتی شوند. فراهم‌کردن چنین بستری امکان متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران در بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد. در روز‌هایی که از جذابیت دادوستد سهام در بورس اوراق کاسته شده است، بازار آتی یا سایر ابزار‌های مالی-کالایی بورس‌کالا پتانسیل جذب نقدینگی سرگردان در جامعه را دارند که امید است متولیان تنها بازار رسمی کالایی کشور از این فرصت در جهت توسعه بازار‌های گوناگون خود بهره ببرند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده