تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۳۷۳۶۲

آب زاینده رود باز می‌شود؟

‌می‌متالز - اصفهان تنها ۱۰۰ روز ذخیره آب دارد و با توجه به اظهارات اخیر مجلسی‌ها، به نظر می‌رسد مجلس قصد دارد آب زاینده رود دوباره باز شود. اما این تصمیم چقدر عملی است؟

به گزارش می‌متالز، استاندار اصفهان اعلام کرده بود که آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف حدود ۱۰۰ روز را می‌دهد. حسین هاشمی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست در همین باره می‌گوید: آب این سد معادل ۱۰۰ روز مصرف است و بسیاری از سد‌ها هم با چنین مشکلی مواجه‌اند.

او ادامه می‌دهد: ورودی آب و خروجی آن اعلام شده است. ورودی جدید می‌تواند مقداری از کمبود آب را جبران کند، اما به هرحال، وضعیت این سد بحرانی است.

به گفته استاندار اصفهان، ورودی آب سد از مناطق آبریز کوهرنگ ۱۰٫۹ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۱۲ متر مکعب بوده است. به عبارت دیگر، میزان خروجی سد از میزان ورودی آن پیشی گرفته و استان با وضعیتی قرمز روبه‌روست.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، اضافه می‌کند: پیش‌بینی ورودی جدید در سد بر پایه گمان است. به همین دلیل هم رها کردن آب، مشکلات را بیشتر می‌کند.

این در حالی است که نماینده مردم اصفهان در هفته پیش اظهار کرده بود اقدامات انجام شده، کفاف این رودخانه را نداده و امروز مردم به کمتر جریان زاینده رود قانع نیستند.

هاشمی خاطرنشان می‌کند: حتی اگر آب این رودخانه باز شود هم دو هفته بعد، دیگر آبی نیست که بر سر باز کردن یا نکردن آن تصمیم بگیریم. چنین تصمیمی موجب می‌شود حتی آب شرب کافی برای مردم تامین نشود.

او یادآوری می‌کند: بقیه سد‌های ایران هم وضعیت بهتری ندارند و همه با کسری ذخیره مواجه‌اند. پیش‌بینی می‌شود در بهترین حالت بارندگی‌ها در حد نرمال است و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، میزان ذخایر سد‌ها افت زیادی می‌کند.

او یادآوری می‌کند: ما با کسری بزرگ آب در بخش آب زیرزمینی و سد‌ها مواجهیم که با بارندگی حل نمی‌شود.

هاشمی در پایان ابراز تاسف می‌کند: مشکلاتی از این قبیلی در دنیا وجود داشته و غیرقابل حل نیست. کارشناسان از راه‌حل‌ها صحبت کرده‌اند، اما مسوولان هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند.

خشکسالی در سال‌های اخیر، مشکلات ثانویه دیگری هم در اصفهان داشت. کارشناس مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان چند روز پیش گفته بود که به زودی تعدادی از ارزیابان یونسکو برای بازدید از برخی از کاروانسرا‌ها و ثبت جهانی به اصفهان می‌آیند و احتمالا آثار ثبت جهانی اصفهان از ۷ اثر به ۹ اثر برسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده