تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۳۷۸۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت ۳.۴ میلیارد یورویی ایران و اروپا در ۹ ماهه ۲۰۲۱

‌می‌متالز - تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ با افزایش حدود ۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به حدود ۳.۴ میلیارد یورو رسید.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار‌های منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران حکایت از آن دارد که از ۳.۴ میلیون یورو تجارت ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، سهم صادرات ایران رقمی معادل ۵۵۴ میلیون یورو (حدود ۱۹ درصد) و سهم واردات حدود ۲.۷ میلیارد یورو (معادل ۸۱ درصد) بوده است.

در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱، ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا، نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش حدود ۱۴ درصدی همراه بود که عوامل مسلط در رشد مزبور از حیث مقاصد، افزایش صادرات به کشور‌های ایتالیا با مشارکت ۹.۳ واحد درصد، رومانی با مشارکت ۴.۸ واحد درصد و بلغارستان با مشارکت ۴.۳ واحد درصد و از لحاظ گروه کالایی، رشد صادرات گروه «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط» با مشارکت ۱۲.۱ واحد درصدی و گروه کالایی «کالا‌های صنعتی طبقه بندی شده بر حسب مواد» با مشارکت ۱۱ واحد درصدی است.

ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز در سه فصل نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۰.۶ درصد کاهش یافته که عوامل مسلط در افت مزبور از حیث مبادی، کاهش واردات از کشور هلند با مشارکت منفی ۱۴.۸ واحد درصدی و از لحاظ گروه کالایی، کاهش واردات گروه «مواد خام غیرخوراکی به جز سوخت» با مشارکت منفی ۱.۶ واحد درصدی است.

اگرچه تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا نیز طی نه ماهه نخست ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴ درصد بهبود یافته، اما همچنان به نفع اتحادیه اروپا است. رقم تراز تجاری طی مدت مزبور حدود منفی ۲ میلیارد یورو است.

تجارت ۳.۴ میلیارد یورویی ایران و اروپا در ۹ ماهه ۲۰۲۱

مهم‌ترین مقاصد صادرات و واردات ایران و اروپا

در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به ترتیب کشور‌های آلمان، ایتالیا و اسپانیا با سهم ۳۲.۳ درصد، ۲۰.۴ درصد و ۹.۴ درصد بوده که سهم هریک از آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با کاهش ۴.۶ واحد درصد و افزایش ۶.۵ واحد درصد و ۱.۷ واحد درصدی همراه بوده است.

در این مدت، ارزش صادرات ایران به هلند با کاهش حدود ۷۷ درصدی همراه بوده و این کشور را در رده نهم در بین عمده‌ترین مقاصد صادراتی قرار داده است؛ این در حالی است که در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۰، کشور هلند سومین مقصد عمده صادراتی ایران بوده است.

در این مدت همچنین عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران به ترتیب کشور‌های آلمان، ایتالیا و هلند به ترتیب با سهم ۳۸ درصد، ۱۲.۲ درصد و ۱۱.۶ درصد بوده که سهم هریک از آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل برای آلمان و ایتالیا با کاهش ۲.۳ واحد درصد و ۳.۹ درصد و برای هلند با افزایش ۲.۳ واحد درصدی همراه بوده است.

طی بازه زمانی مورد گزارش، کاهش واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا از منظر اثر کاهنده شامل ایتالیا با مشارکت منفی ۳.۹ واحد درصد، آلمان منفی ۲.۵ واحد درصد و دانمارک منفی ۲.۴ درصد و از حیث اثر مثبت کشور رومانی با مشارکت ۴.۱ واحد درصد و هلند ۲.۲ واحد درصد هستند.

تجارت ۳.۴ میلیارد یورویی ایران و اروپا در ۹ ماهه ۲۰۲۱

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده