تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۳۸۰۰۲
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق اعلام کرد:

کشف ۲۲۲ هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: حدود ۲۲۲ هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز از ابتدای طرح برخورد با این فعالیت تاکنون شناسایی شده است.

به گزارش می‌متالز، پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز دو تا سه سالی است که سایه شوم خود را برروی صنعت برق ایران افکنده و موجب خسارات زیادی هم به شبکه برق و هم به تاسیسات برقی شده است.

گرچه شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران همواره تلاش کرده با این پدیده برخورد کند، اما جذابیت زیاد رمزارز‌ها هر روزه تعداد زیادی از مردم را وادار به فعالیت در این زمینه و کسب در آمد کرده است.

قطع برق و جمع انشعاب برق مرکز‌های استخراج غیرمجاز رمزارز یکی از برنامه‌های اعلامی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای مبارزه با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز است.

در همین رابطه و در تازه‌ترین اظهار نظر «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: تا امروز ۵ هزار و ۸۰۰ مرکز غیرمجاز ماینر شناسایی شده که مصرفشان حدود ۶۴۰ تا ۶۵۰ مگاوات یعنی معادل یک نیروگاه هزارمگاواتی است.

وی ادامه داد: این مراکز به کمک مردم و روش‌های موجود شناسایی شده اند.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: درصورتی که ما با واحدی خانگی، صنعتی یا کشاورزی روبروشویم که دستگاه ماینر داشته باشد، علاوه بر اینکه مجازات مالی لازم را خواهند داشت، برق آن‌ها هم قطع و اشتراک نیز جمع آوری می‌شود و بعد از آن دیگر امکان استفاده از شبکه برق عمومی را نخواهند داشت.

سخنگوی صنعت برق در باره میزان مصرف برق در پاییز امسال گفت: ما سالانه افزایش ۴ تا ۵ درصدی مصرف برق را داشته‌ایم که امسال در پاییز این افزایش به ۶درصد رسید. بخشی از این افزایش مربوط به اضافه شدن مشترکان جدید است که عمده آن‌ها صنعتی هستد.

وی ادامه داد: سالانه حدود هزار مگاوات به بخش تولیدی و صنایع اضافه می‌شود و حدود یک میلیون مشترک جدید خانگی هم داریم که مصرف این گروه هم هزار مگاوات است.

رجبی مشهدی افزود: بخش دیگر این افزایش مصرف در یکی دو سال اخیر، به مهمان ناخوانده‌ای به نام مراکز استخراج غیر مجاز رمز ارز مربوط می‌شود که مصرف آن‌ها ما را در تامین انرژی عمومی قدری دچار مشکل کرده است. این عده با سرقت از شبکه عمومی برق برای کسب سود کلان خود، به حقوق همگان تجاوز می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: البته استخراج کنندگان مجاز مشکلی ایجاد نمی‌کنند چرا که از تعرفه بدون یارانه استفاده می‌کنند و قیمت برق برای این گروه با بیشترین تعرفه است، اما آن‌هایی که به طور غیرمجاز استفاده می‌کنند در واقع در حال استفاده و سود بردن از برق یارانه‌ای هستند که می‌توانست به بخش خانگی و یا کشاورزی تعلق یابد.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارز‌ها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به طور مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی (Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدود ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشور‌هایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

ضرورت صرفه جویی برای تامین گاز نیروگاه‌ها

رجبی مشهدی با یاد کردن از گاز به عنوان سوختی مناسب برای نیروگاه‌ها که افزایش کارایی آن‌ها و کاهش آلایندگی را نیز در پی دارد، نسبت به تداوم تامین این سوخت با همکاری مشترکان ابراز امیدواری کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صنعت برق یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان گاز است چرا که ۹۵ درصد تولید برق نیروگاه‌ها با سوخت گاز است. بعد از آن با درصدی کمتر از گازوئیل و مازوت استفاده می‌شود لذا درصورتی که مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه شده و به اجبار از سوخت پشتیبان استفاه می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر نیروگاه‌ها عمدتا ۷۵ درصد از سوخت گاز و حدود ۲۰ درصد از گازوئیل و نزدیک به ۵ درصد از مازوت استفاده می‌کنند. البته در صورت کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، مجبور می‌شویم مصرف از سوخت پشتیبان را افزایش دهیم.

رجبی مشهدی ادامه داد: گاز سوخت بهتر و مناسب تری برای نیروگاه‌ها است که همچنین باعث افزایش کارایی نیروگاه‌ها می‌شود و آلایندگی کمتری نیز در پی دارد. در صورت کاهش مصرف گاز توسط مشترکان، ترجیح ما استفاده از این سوخت است.

این روز‌ها دغدغه تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها به دغدغه‌ای جدی برای صنعت برق تبدیل شده است چرا که هرچه مصرف سوخت در بخش خانگی افزایش یابد به دنبال آن امکان تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و این امر می‌تواند برتامین برق مورد نیاز کشور سایه انداخته و این موضوع را مشکل کند.

منطقی کردن مصرف در بخش خانگی راهکاری است که کمک خواهد کرد زمستان بدون دغدغه تامین برق تمام شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجار بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده