تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۳۸۵۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصمیم جدید اردوغان در راستای تقویت تجاری ترکیه

‌می‌متالز - رجب طیب اردوغان، با کاهش شدید ارزش لیر و در راستای تقویت تجارت این کشور، دستور تغییر برچسب ساخت ترکیه در کالا‌ها را صادر کرد.

به گزارش می‌متالز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دستور داده تا نام تجاری (برند) ملی این کشور، به منظور تقویت شناخت ترکیه در خارج از کشور و تایید حسن نیت صادرکنندگان این کشور تغییر داده شود. همه کالا‌های صادراتی ترکیه، اکنون باید برچسب ساخت ترکیه را که واژه ترکیه به زبان ترکی تغییر داده شده، داشته باشند. از این پس، واژه Türkiye، در مکاتبات با شرکای خارجی این کشور شامل دولت‌ها و سازمان‌ها استفاده خواهد شد. روز شنبه مجله رسمی ترکیه به نام رسمی گازته گزارش داد که این اقدام به عنوان بخشی از مسیر دشواری است که فرهنگ و میراث غنی این کشور را منعکس می‌کند.

طرح تغییر نام در راستای تلاش‌های دولت اردوغان به منظور تقویت صادرات ترکیه و در نتیجه افزایش ورود دلار آمریکا به اقتصاد تحت فشار این کشور است. تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر به بالای ۲۱ درصد و بالاترین رقم در سه سال اخیر رسید و خطر کاهش شدید نرخ بهره را در این کشور افزایش داد که باعث کاهش بی سابقه ارزش لیر شد. در سال جاری تاکنون، ارزش این ارز حدود ۴۶ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است که شامل کاهش ۳۰ درصدی ماه نوامبر بوده است. بانک مرکزی از ماه سپتامبر نرخ بهره را از ۱۹ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده است. این آخرین کاهشی بود که باعث سقوط اخیر لیر شد. بحران اقتصادی منجر به تجمع شهر‌های بزرگ و درخواست کناره گیری دولت وقت شده است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده