تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۷
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۳۸۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موانع افزایش بیشتر سکه/ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۱۶آذر

‌می‌متالز - در پی معاملات بازار‌های داخلی قیمت دلار با اندکی کاهش قیمت همراه بود، اما انواع سکه در بازار دیروز افزایش قیمت را تجربه کردند.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر بازده پایین‌تر اوراق قرضه دولتی آمریکا از یک سو و چشم انداز تسریع روند تحکیم سیاست پولی آمریکا، تغییر چندانی نداشت و ثابت بود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۸۲ دلار و ۹۵ سنت ایستاد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و ۱۷۸۳ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا نزدیک به سطح روز جمعه که پایین‌ترین رکورد دو ماه اخیر بود ایستاد. بازده اوراق ۳۰ ساله هم نزدیک به پایین‌ترین رکوردش از ابتدای امسال تاکنون ماند. بازده پایین‌تر هزینه نگهداری طلا را کمتر می‌کند.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: اگر آمار اُمیکرون در هفته جاری و آینده معلوم کند این واریانت شدت زیادی ندارد، اعلام تعدیل سریعتر تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا قطعی خواهد بود بنابراین طلا تحت فشار کاهشی پایداری قرار گرفته و هفته آینده تا رکورد پایین ۱۷۲۰ دلار معامله می‌شود.

موانع افزایش بیشتر سکه

سکه در معاملات روز دوشنبه با پیشروی دلار در کانال ۳۰‌هزار تومانی، جایگاه خود را در کانال ۱۳‌میلیون تومانی محکم‌تر کرد و روانه نیمه اول این محدوده شد. نوسان کاهشی کمرنگ اونس طلا ترمزی برای رشد بیشتر سکه و مسکوکات طلا در بازار داخلی شد. از طرفی بالا نبودن ارزش ذاتی سکه یکی از مهم‌ترین عواملی است که سد راه بازیگران فلز گرانبهای داخلی شده است.

در واقع ارزش ذاتی سکه در محدوده۱۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان قرار گرفته است که فاصله معنادار ۳۵۰هزار تومانی با قیمت بازار را نشان می‌دهد. چنین حبابی مانع آن می‌شود که بازیگران محتاط به راحتی در موقعیت خرید قرار گیرند.

کاهش سطح تقاضا درکنار تغییرات اهرم‌های بازار طلا مهم‌ترین عاملی است که مانع از افزایش بهای سکه می‌شود. به این ترتیب سکه امامی روز گذشته در سطح ۱۳‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد.

سردرگرمی طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه تحت‌تاثیر بازده پایین‌تر اوراق قرضه دولتی آمریکا از یکسو و چشم‌انداز تسریع روند تحکیم سیاست پولی آمریکا، در ابتدای معاملات تغییر چندانی نداشت، اما در ادامه روز با نوسان کاهشی تا ۱۷۷۵ دلار هم کاهش یافت و در ساعت ۲۰ دیروز ۱۷۸۰ دلار به ازای هر اونس معامله شد.

طلا روز جمعه پس از انتشار آماری که نشان داد رشد اشتغال آمریکا در نوامبر به میزان قابل ملاحظه‌ای آهسته شده است، یک‌درصد افزایش یافت. اما این آمار در انتظار برای تعدیل سریع‌تر تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا تغییری ایجاد نکرد، زیرا سیاستگذاران احتمالا به نشانه‌های بهبود بازار کار واکنش نشان خواهند داد.

به گفته کارشناسان اگر آمار اومیکرون در هفته جاری و آینده معلوم کند این واریانت شدت زیادی ندارد، اعلام تعدیل سریع‌تر تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا قطعی خواهد بود، بنابراین طلا تحت فشار کاهشی پایداری قرار خواهد گرفت.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده