تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۷۳۲
کد خبر: ۲۳۸۹۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

‌می‌متالز - نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی امروز ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

تلاش دولت در مسیر رفع مشکلات است

به گزارش می‌متالز، «احمد خوروش» رییس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: با توجه به اهمیتی که صنعت فولاد در اقتصاد کشور دارد، این نشست را برگزار کردیم تا نگاهی به آینده داشته باشیم و نظرات را بررسی کنیم. دولت کرامت یکی از دولت‌های خوبی است که برای برون رفت از مشکلات تلاش بسیاری دارد و ما آماده همکاری هستیم.

وی افزود: دولت سیزدهم در شرایط تحریمی و ابر تورم کار را تحویل گرفت؛ بدون شک با همت دولت جدید از این وضعیت خارج خواهیم شد. در دستورالعملی تدوین شده با دولت در رفع مشکلات همکاری کنیم. برای استفاده از ظرفیت‌ها باید دولت از نظرات انجمن‌ها استفاده کند. در دولت‌های گذشته دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مختلفی تدوین شد، اما به دلیل عدم استفاده از نظر انجمن‌ها با مشکل و چالش همراه شد.

خوروش گفت: ما اعتقاد داریم دولت در جهت رفع مشکلات این صنعت در حال تلاش است. ما تمایل داریم این دستورالعمل در اختیار همه انجمن‌ها قرار گرفته و از نظر کارشناسی آن‌ها استفاده شود. امیدواریم یک شیوه‌نامه قابل اجرا تهیه و در آینده شاهد نتایج مثبت آن باشیم. در آینده نزدیک قرار است ۴ میلیون مسکن ساخته شود که نیازمند همراهی بیشتر و افزایش تولید فولاد است. در دو سال گذشته صادرات مقاطع طویل انجام شده و سال گذشته رکورد ۲.۵ میلیون تن را ثبت کرد و امیدواریم با همراهی بیشتر ارز‌آوری بیشتری برای کشور داشته باشیم.

نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

 

التهاب در جامعه به ضرر اقتصاد است

«ابراهیم جمیلی» رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: نقش فولاد نقش بزرگی در اقتصاد کشور است و امروز یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی در اشتغال و ارز‌آوری است. دولت سیزدهم خوشبختانه تاکید خوبی بر رسالت اصلی بخش خصوصی داشته تا بتواند به منافع ملی و اقتصادی کشور کمک کند.

وی در ادامه گفت: بحث‌هایی مطرح می‌شود که ممکن است ایجاد ناهماهنگی رخ دهد، بحثی در مورد تدوین شیوه‌نامه‌ای مطرح است که عمدتاً باید در این تدوین از نظرات تشکل‌ها استفاده شود در غیر این صورت با چالش همراه خواهیم شد. به علت شروع به کار دولت جدید هنوز بین تشکل‌ها و دولت فاصله‌ای وجود دارد، اما ما همیشه تاکید داشتیم بهترین کار اعتماد به بخش خصوصی است، زیرا این بخش می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد. امروز تشکل‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار هم می‌توانند به تولید بیشتر برسند و در چنین شرایطی دولت باید نقش حمایتی داشته باشد. باید پیش از اعلام رسمی این دستورالعمل نظرات تشکل‌ها دریافت تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

وی افزود: از بحث معدن تا صنایع پایین‌دستی فولاد کارخانه‌ها با هم متفاوت‌اند، تصمیم‌گیری‌ها باید به صورتی باشد که تمامی بخش‌های زنجیره مورد توجه قرار بگیرد. باید کمک کرد ارزش افزوده بیشتر ایجاد شود و سرمایه‌گذاری توسعه یافته و طرح‌های توسعه بیشتری به بهره‌برداری برسد. امروز تنها بحث تولید فولاد مطرح نیست بلکه باید سرمایه‌گذاری کشور‌های همسایه را رصد کرد تا از رقابت در بازار عقب نمانیم.

جمیلی گفت: امروز زمان همکاری بیشتر است. فشار‌های خارجی در حداکثر میزان خود قرار دارد نباید با فشار داخلی آرامش بازار را برهم زد. اگر به جامعه التهاب وارد کنیم به ضرر اقتصاد خواهد بود. ما در اتاق بازرگانی در کنار تشکل‌ها به دنبال حفظ منافع ملی هستیم و این در گرو همراهی مسوولان و همکاری بخش خصوصی است. البته بخش خصوصی آماده همکاری است، اما خواسته آن حمایت است.

نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

 

صنعت فولاد تاب‌آوری اقتصاد را افزایش می‌دهد

«کریم رحیمی» رییس انجمن فولاد آذربایجان افزود: استان آذربایجان شرقی در چند سال اخیر در حوزه فولاد به موفقیت‌های خوبی رسیده و در تولید ۱۵ درصد و در صادرات ۸ درصد کل کشور را در اختیار دارد. با توجه به شرایط حاکم بر کشور و روابط بین‌المللی، صنعت فولاد می‌تواند تاب‌آوری اقتصادی کشور را بالا ببرد در نتیجه باید تصمیمات بخش خصوصی و فعالان این بخش را پوشش دهد. دولت باید بخش خصوصی را در کنار خود ببیند. در چنین شرایطی چالش‌های موجود قابل حل خواهد بود.

وی ادامه داد: ما دوست نداریم تصمیمات پشت در‌ها گرفته شود و خواستار مشارکت بخش خصوصی در این تصمیمات هستیم. حامل‌های انرژی بزرگترین مزیت کشور است، اما امروز با چالش مواجه هستیم و در نیمه اول سال برق نداریم و در نیمه دوم سال در بحث تامین گاز با مشکل همراه هستیم. از میزان ۲۵ درصد مصرف انرژی صنعت، تنها ۷ درصد سهم صنعت فولاد است و باید برای تامین نیاز در این حوزه پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گرفت. ما برای صادرات برنامه‌ریزی داریم و گاهی بازاریابی زمانی چند ماهه صرف می‌کند، اما در نهایت با یک بخشنامه کل تلاش‌ها از بین می‌رود. امیدوارم دولت بخش خصوصی را در کنار خود ببیند تا از چالش‌ها گذر کنیم.

نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

 

با اقتصاد دستوری به اهداف نمی‌رسیم

«آنوش رحام» دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در ادامه گفت: صنعت لوله و پروفیل در کنار صنعت فولاد وظیفه شریان‌های آبفا، انرژی و… را بر عهده دارد. در دستورالعمل تعارضاتی در بخش بورس و نظام عرضه و تقاضا وجود دارد. تشکل‌ها از عرضه در بورس استقبال خواهند کرد، اما اگر این ذره‌بین شفافیت بورس را در فاصله اشتباهی بگیرند تصویر ارائه شده از واقعیت دور خواهد بود.

رحام افزود: در حوزه قیمت‌گذاری دستورالعمل با سیاست‌های مطرحی وزیر صمت متفاوت است و قیمت‌گذاری بر اساس فوب محاسبه شده است، اما در فوب باید مکان مشخص شود. از سوی دیگر در این دستورالعمل وزارتخانه بخشی از معامله‌گران را به عنوان تنظیم‌گر بازار معرفی کرده که می‌توانند خرید کرده و محصول را انبار کنند و در صورت تقاضا ارائه کنند. ما در قانون واژه‌ای به نام تنظیم‌گر نداریم. ما از وزیر صمت خواستاریم یکبار اجازه دهند بخش خصوصی دستورالعملی ارائه دهد. قیمت‌گذاری در این دستورالعمل فرق کرده و هدف مشخص نیست. شیوه قیمت‌گذاری محل نقد ما است.

وی در ادامه گفت: بحث دیگر ساختار وزارتخانه است و ما به عنوان تشکل باید با معاونت، بورس، سازمان توسعه تجارت و… ارتباط داشته باشیم، اما بهتر است ساختار به صورتی باشد که تشکل‌ها تنها با یک معاونت ارتباط داشته باشند. در نتیجه اصل انحصار‌زدایی با انحصار‌زایی در این دستورالعمل ادغام شده است.

رحام گفت: باید تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند. ما با اقتصاد دستوری به اهداف نخواهیم رسید، دولت باید در شرایط برابر بستر تولید و اشتغالزایی را برای بخش خصوصی ایجاد کند. میلیارد‌ها دلار یارانه در واحد‌های تولیدکننده فولاد خام به عنوان سود شناسایی می‌شود در نتیجه اگر این باشد ادعای ما در سود صنعت فولاد اشتباه است.

نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

 

دستورالعمل‌ها با مشورت بخش خصوصی تدوین شود

«حمید‌رضا رستگار» رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: جایگاه فولاد در تمام کشور‌های دنیا جایگاه خاصی است و کشور‌های خودکفا در این صنعت با کشور‌های دیگر متفاوت هستند. برای رسیدن به این جایگاه زحمات زیادی کشیده و چشم‌اندازی برای ۱۴۰۴ تعریف شده که رسیدن به آن نیازمند برنامه و مشارکت تمامی بخش‌ها است. مشارکت کلی همه فعالان این زنجیره منجر به تحقق این هدف خواهد شد.

حمید‌رضا رستگار در ادامه گفت: هر دستورالعملی باید با مشورت بخش خصوصی باشد. ما هیچگاه در تصمیم‌گیری‌ها به عنوان آخرین حلقه حضور نداشتیم. آن‌هایی که به مراکز دولتی متصل هستند تنها نظر می‌دهند. ما موظف به اجرای قانون هستیم در نتیجه باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشیم. خانواده فولاد باید صدای یکنواخت داشته باشد و دولت باید در تصمیم‌سازی‌ها با ما مشورت کند. همه ما به بورس اعتقاد داریم، اما بورسی که مبنای قانون و عرف بین‌الملل باشد. بورس باید اصلاح شود، به نظر بنده عملکرد بورس شبهه دارد و خواهش داریم روش سابق ادامه پیدا نکند.

نشست چهار تشکل زنجیره فولاد با اصحاب رسانه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

 

امروز باید برای مشکلات عارضه‌یابی شود

«مهرداد اکبریان» رییس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود: باید از زنجیره فولاد در جهت منافع ملی با شعار معدن بزرگ و فولاد بزرگ حمایت شود. امروز فعالان زنجیره با ناراحتی همراه هستند و باید این موضوع ریشه‌یابی شود. به صورت کلی دولت چه در اقتصاد باز و چه در اقتصاد بسته برای هزینه کمتر اقدامات خود باید به بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌ها اعتماد و کار را به آن‌ها واگذار کند. هر چقدر دولت از اعتماد کردن فاصله بگیرد باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

وی ادامه داد: ما درباره شیوه‌نامه جدید مطالعه کمی داشتیم، چون با ما مشورت نشده، اما انتظار داریم قبل از اجرا در جلسات مشورتی حضور داشته باشیم. شرکت‌های کوچک و متوسط در این شیوه‌نامه برای تامین مواد اولیه با مشکل همراه می‌شوند و باز هم شرکت‌های بزرگ بهره‌گیری بیشتری از بازار دارند. سامانه بورس مسیر درستی برای رسیدن به اهداف است، اما در این شیوه‌نامه نباید این کار کلان تنها بر عهده بورس کالا باشد. دولت باید زیرساخت‌های بورس کالا را تغییر داده تا بورس از عهده این کار برآید یا آنکه یک بورس مستقل برای کامودیتی‌ها و فلزات تدوین شود.

اکبریان گفت: اگر دولت به اجرای شیوه‌نامه مصمم است باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد. پیشنهاد ما در کنار اصلاح شیوه‌نامه تشکیل «شورای عالی آهن و فولاد» با حضور تمامی حلقه‌ها است.

بیانیه ۵ تشکل فولادی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده