به گزارش میمتالز، ماه گذشته شرکتهای سایپا و ایرانخودرو محصولات خود را بین ۱۴ تا ۳۰ درصد افزایش دادند. اما با دستور رئیس جمهور این افزایش قیمتی لغو شد. به نظر میرسد دولت برای لغو قیمتگذاری دستوری خودرو قصد ورود خودروها را به بورس دارد. در اول گام این تصمیم، دولت به سراغ خودرویی رفت که حساسیت قیمتی مردم در آن کمتر دیده میشود. مجید عشقی در نشست با تشکلهای بخش خصوصی بازار سرمایه اعلام کرد: خودروهای لاکچری به تدریج وارد بورس میشوند. سپس گفت: برای بقیه خودروها برنامهای نداریم.
به گفته پیام الیاسکردی، کارشناس بازارهای مالی، خودروهای لاکچری سه دسته هستند. دسته اول، خودروهایی هستند که کاملا به صورت وارداتی در کشور هستند. دسته دوم خودروهای مونتاژ شده هستند. دستهای از خودروها نیز تولید داخل هستند و جزو خودروهای لاکچری محسوب میشوند و به قیمتهای ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان نیز در بازار آزاد معامله میشوند. اما سازمان بورس هنوز اعلام نکرده است که کدام دسته از خودروهای لاکچری را وارد بورس کالا میکند.
کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو گفت: اگر صحبتی مبنی بر خودروهای لاکچری شده بود، در خصوص خودروهای رسوب کرده درگمرک است. زیرا خودروهای لاکچری دیگر به کشور وارد نمیشود.
او افزود: این خودروهای رسوب کرده در گمرک در مدلهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است. ممکن است این خودروها به مزایده گذشته شود و بعد از آن، وارد بورس شود.
این فعال بازار در ادامه گفت: این تصمیمات هیچ اثری در بازار نداشته و نخواهد داشت و تا به امروز عملی نشده اند. ورود خودروهای لاکچری در بورس هنوز مشخص نیست. زمانی که این خودروها به بورس وارد شدند، تاثیر خود را در بازار و قیمتها نشان میدهد.
محمدی نیکخواه در خصوص صحبت مجید عشقی در خصوص خودروهای لاکچری داخلی و مونتاژی گفت: اگر خودروهای لاکچری داخلی و مونتاژی بودند، مشکلی برای فروش آنها نیز نبود. کشور در حال حاضر خودرویی به نام خودروی لاکچری ندارد. این صحبتها جز خراب کردن وضع بازار هیچ تاثیر دیگری نخواهد داشت.
به گفته نیکخواه، هرگاه عرضه و تقاضا به صورت عادی خود بازگردد، بازار خودرو نیز به حالت اولیه برمیگردد.
پیام الیاس کردی، معاملهگر بورس درخصوص ورود خودروهای لاکچری به بورس، نظر دیگری داشت. او گفت: احتمال این وجود دارد که دولت برای قیمتگذاری دستوری خودرو عقبنشینی کند و به دنبال راهکاری برای لغو قیمتگذاریها است، اما تا زمان ورود خودروها به بورس نمیتوان تاثیر آن را بر قیمتها پیشبینی کرد.
این کارشناس افزود: ماه گذشته دولت در پی حذف قیمتگذاری دستوری خودرو بود، اما رئیس جمهور دستور ارزان ماندن خودرو را صادر کرد.
به گفته پیام الیاس کردی، دولت برای نزدیک شدن به طرح خود، خودروهای لاکچری را نقطه آغاز خود میداند. چون حساسیت کمتری از طرف عموم مردم بر آن وجود دارد.
او بیان کرد: خودروهای لاکچری سه دسته هستند. دسته اول، خودروهایی هستند که کاملا به صورت وارداتی در کشور هستند. دسته دوم خودروهای مونتاژ شده هستند. دستهای از خودروها نیز تولید داخل هستند و جزو خودروهای لاکچری محسوب میشوند و به قیمتهای ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان نیز در بازار آزاد معامله میشوند.
او افزود: اختلاف قیمتی خودروها در بازار آزاد و کارخانه باعث ایجاد رانت میشود. سازمان بورس قصد حمایت این طرح را دارد که در آینده باقی خودروها را نیز وارد بورس کالا کند و از رانت موجود جلوگیری کند.
الیاس کردی گفت: به نظر میرسد سازمان بورس و دولت قصد آزمایش طرح ورود خودروی لاکچری به بورس را دارند تا تاثیر ورود این خودرو به بورس در بازار آزاد و قابلیت اجرایی شدن آن را مشاهده کنند. فروش همه خودروها در بورس نیز یکی دیگر از احتمالات است.
منبع: تجارت نیوز