به گزارش میمتالز، مهدی میرزایی یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندههای خودرو در خاورمیانه محسوب میشود و این یک مزیت بزرگ برای کشور به شمار میآید، گفت: منطقاً برای سرمایهگذاری باید به سمت شرکتهایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکنند تا سرمایهگذاران در بلندمدت ذی نفع باشند و سودهای خوبی از آن دریافت کنند نه آنکه با تحمیل انواع تهدیدها سرمایه سهامداران را به خطر انداخت.
وی با اشاره به موضوع تحریم و انحصاری بودن تولید خودرو عنوان کرد: افزایش کیفی خودرو داخلی نیازمند ارتقاء رقابت میان خودروسازان بومی است و این در حالی است که انحصاری بودن تولید خودرو، مانعی برای کیفیسازی در صنعت مولد خودرو است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تحریم در صنعت خودروسازی تاثیر بسیار منفی را به همراه داشته است به طوری که همکاریهای بین المللی را کاهش داده و همچنین شرکای قدیمی که به صورت سنتی با ایران همکاری داشتند، را بیانگیزه کرده است و این موضوع تاثیر منفی در تیراژ خودرو گذاشته است.
میرزایی در ادامه صحبتهای خود و در پاسخ به این سوال که سرمایهگذاری در صنعت خودرو در بلندمدت خوب است یا خیر؟ گفت: متاسفانه گروه خودرویی به دلیل مسائل مختلف، چون قیمتگذاری دستوری، تحریمها و هزینههای سرباری که بابت برخی تصمیمگیریهای غلط در ادوار گذشته به این صنعت تحمیل شده، زیانده است، اما اگر شاهد آزادسازی نرخ فروش محصولات خودرویی باشیم و یا بحث ورود آنها به بورس کالا عملی شود، به طور قطع، خودرو با قیمت تمام شده به دست مصرفکننده میرسد و گروه خودرویی و سرمایهگذاری در این صنعت، جذاب و سودساز خواهد بود.
وی تاکید کرد: برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو باید به سمت شرکتهایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکنند تا سرمایهگذاران در بلندمدت ذی نفع بوده و سودهای خوبی از آن دریافت کنند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ به نظر میرسد یکی از اقدامات مهمی که میتواند برای بازار خودرو انجام شود و به آن کمک کند، رفع برخی ابهامها از این صنعت است. زیرا این صنعت نیاز به مشوق ندارد بلکه نیازمند رفع ابهامها است. بنابراین، وزارت اقتصاد با هماهنگی و همکاری فعالان بازار سرمایه و سایر وزارت خانهها میتواند بسیاری از دغدغههای موجود را در میان مدت برطرف کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تهدیدهای موجود در صنعت خودرو، گفت: قیمتگذاری دستوری، تحریمهای بین المللی، انحصاری بودن خودرو و همچنین نقاط ضعف داخلی، از جمله مواردی است که صنعت خودرو کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.
وی اظهار کرد: تعداد نیروی انسانی شرکتهای خودروساز بسیار زیاد است و تعدیل نیرو هم به راحتی نیست، اما در کنار مشکلات موجود، افزایش تیراژ تولید خودرو و صادرات خودرو از جمله مباحثی است که باید توسط مسوولان کشور در اولویت برنامهها قرار گیرد، در غیر این صورت امکان توجیهپذیر کردن تولید وجود ندارد و حتی اگر قیمتهای خودروسازان به قیمت بازار هم نزدیک شود باز هم مشکلات آنها به صورت کلی برطرف نمیشود.
میرزایی ادامه داد: بالا بودن هزینهها، تورم، بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه به دلیل وجود تحریمها و ازدیاد نیروی انسانی در خودروسازیهای ایران از جمله مشکلات صنعت خودرو به شمار میرود.
کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیلهای این صنعت رشد کرده، قیمتها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد و خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است و در این میان سود اصلی به جیب دلالان میرود. در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر شده و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است.
میرزایی ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که میتواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه گذاران شود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه با توانمندی بسیار کشور در صنعت خودروسازی، باید زمینه را برای رقابت بیشتر تولید خودرو با کیفیت و کمیت بالا فراهم کرده و با مدیریت صحیح، ظرفیتهای این صنعت را مجدد احیا کرد.