تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۳۹۱۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ۷ ماهه ۱۴۰۰ به ثبت رسید:

رشد بیش از ۱۲۳ درصدی سرمایه‌گذاری در جواز‌های تاسیس صنعتی/ افزایش نزدیک به ۱۵ درصدی اشتغال پروانه‌های بهره برداری صنعتی/ ارتقای ۳۷.۷ درصدی صدور کارت بازرگانی

‌می‌متالز - بررسی گزارشات مربوط به صدور مجوز‌ها در هفت ماهه سال جاری نشان‌دهنده افزایش ۱۲۳.۳ درصدی سرمایه‌گذاری و رشد ۵.۴ درصدی اشتغال در حوزه جواز‌های تاسیس صنعتی است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت (دفتر مدیریت داده، آمار و فناوری اطلاعات)، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، تعداد ۲۱ هزار و ۳۸۱ فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شده است و میزان سرمایه‌گذاری برای صدور این مجوز‌های صنعتی مبلغی بالغ بر ۶۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که حاکی از رشد ۱۲۳.۳ درصدی در هم‌سنجی با مدت مشابه سال ۹۹ است.

این میزان سرمایه‌گذاری و صدور جواز تاسیس صنعتی، منجر به رقم اشتغال ۵۱۵ هزار و ۹۶ نفری شده است که از نظر اشتغال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵.۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

این گزارش تعداد پروانه بهره‌برداری (شامل پروانه‌های بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای) در بازه زمانی مذکور را ۴ هزار و ۱۱ فقره عنوان کرده است که با توجه به سه هزار و ۹۳۶ پروانه صادر شده در هفت ماهه سال ۹۹، رشد ۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش نزدیک به ۱۵ درصدی اشتغال پروانه‌های بهره برداری صنعتی

برای این پروانه‌های بهره‌برداری ۱۳۳ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۹ درصد افزایش داشته است. میزان اشتغال ایجاد شده از این پروانه‌ها نیز ۸۹ هزار و ۳۶۵ نفر بوده است که در مقایسه با هفت ماهه سال ۹۹، نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش بیش از ۱۶۹ درصدی هزینه‌های عملیات اکتشاف

همچنین آمار‌های مربوط به مجوز‌های صادر شده معدنی در هفت ماهه سال جاری نشان‌دهنده صدور ۵۶۷ فقره پروانه اکتشاف معدنی، ۲۶۶ فقره گواهی کشف و ۲۹۲ فقره پروانه بهره‌برداری است و هزینه عملیات اکتشاف برای گواهی کشف‌های یاد شده ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بود که حاکی از رشد ۱۶۹.۴ درصدی است. همچنین پروانه‌های بهره‌برداری معدنی صادر شده در این مدت، اشتغال ۲ هزار و ۷۲۵ نفری را به دنبال داشته است.

افزایش ۳۷.۷ درصدی صدور کارت بازرگانی

بر اساس این گزارش در بخش صنف و تجارت خارجی، با صدور ۴ هزار و ۲۲۷ فقره کارت بازرگانی در ۷ ماه ۱۴۰۰، رشد ۳۷.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ ثبت شد؛ در حوزه پروانه‌های صنفی نیز در این مدت ۳۳۸ هزار و ۸۳۶ فقره پروانه صنفی در کشور صادر شده است.

در این مدت همچنین ۱۰ جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی صادر شده است که با توجه به آمار هفت ماهه ۱۳۹۹ (صدور ۹ جواز) افزایش ۱۱.۱ درصدی به ثبت رسیده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده