تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۰۰۲
کد خبر: ۲۳۹۹۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حجم فعالیت معدنی سنگان خواف ۲ میلیون تن افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف گفت: با ورود ۴۰ دستگاه کامیون ۶۵ تنی تراک و پنج دستگاه بیل مکانیکی پرقدرت، حجم فعالیت‌های معدنی این مجتمع از ۴.۵ میلیون تن در ماه به ۶.۵ میلیون تن افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، حسن جعفری روز دوشنبه افزود: با ورود سری جدید ماشین آلات معدنی به این مجتمع سنگ آهن سنگان، توان و حجم معدن کاری در این منطقه ۲ میلیون تن در ماه افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام به منظور افزایش کمی و کیفی میزان اســتخراج سـنگ آهن و باطله برداری، تجهیز کامل ماشـین آلات و تضـمین تامین خوراک کارخانه‌های کنسـانتره و گندله در منطقه، وارد مجتمع سنگان شده است.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: تا پایان سال پنج دستگاه کامیون تراک معدنی و سه دستگاه بیل مکانیکی پرقدرت دیگر نیز برای افزایش حجم فعالیت معدن کاری منطقه، تامین و وارد این مجتمع می‌شود.

وی اظهار داشت: ۸.۷ میلیون تن سنگ‌آهن و ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن باطله‌برداری در نیمه نخست سال جاری توسط شرکت‌های معدنی و پیمانکاران در مجتمع سنگان خواف برداشت شده است.

جعفری گفت: میزان تحویل کلوخه سنگ آهن این مجموعه به سرمایه گذاران در مدت یاد شده ۴.۸ میلیون تن بوده است.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف پیش از این گفته بود که میزان استخراج سالانه سنگ‌آهن از این منطقه معدنی از حدود سه میلیون و ۱۵۳ هزار تن در سال ۱۳۹۲ با رشـدی چشمگیر به ۱۳ میلیون و ۱۶۴ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسار‌های سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث می‌باشد از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده