تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۴۰۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سی ان ان: تورم آمریکا از کنترل خارج شده است

‌می‌متالز - شبکه خبری سی ان ان آمریکا در یادداشتی به افزایش شدید و بی سابقه قیمت‌ها در این کشور اشاره و تأکید کرد که تورم اکنون از کنترل خارج شده است.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبری سی ان ان در این یادداشت نوشت: تورم اکنون در صدر فهرست شکایات مصرف کنندگان آمریکایی قرار دارد. قیمت‌ها برای همه چیز، از نیاز‌های ضروری مانند غذا، برق و گاز و سرپناه گرفته تا کالا‌های لوکس و تفریحی همچنان در حال افزایش هستند. با وخیم ترشدن مشکل گرانی، آمریکایی‌ها به دنبال کمی آرامش هستند.

در ماه نوامبر، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که معیار اصلی نرخ تورم است، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶.۸ درصد افزایش یافت و شاخص قیمت مصرف کننده هسته که مواد غذایی و انرژی در آن محاسبه نمی‌شود، نسبت به سال قبل ۴.۹ درصد رشد کرد.

بر اساس این گزارش، این نرخ‌ها سریع‌ترین نرخ‌هایی است که در ۳۹ سال گذشته این کشور شاهد بوده است. قیمت مواد غذایی در خانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد افزایش داشت و هزینه انرژی که شامل بنزین و برق می‌شود، ۳۳ درصد بالاتر از یک سال گذشته بود.

نرخ اجاره‌بهای مسکن که در بدترین شرایط دوره همه‌گیری، به دلیل افزایش خرید خانه و زندگی کردن جوانان در کنار خانواده‌های خود، دچار رکود شده بود، نیز در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد افزایش یافت.

اکنون، همه نگاه‌ها به اقدام بعدی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) است. در حالی که دستیابی به اشتغال کامل و ثبات قیمت بخشی از وظایف دوگانه فدرال رزرو است، این بانک باید احتمالاً بیشتر نگران افزایش قیمت‌ها باشد.

داده‌های ورودی بازار کار نشان می‌دهد که اقتصاد به اشتغال کامل دست یافته یا به زودی به اشتغال کامل خواهد رسید، اما تورم هنوز از کنترل خارج است.

فدرال رزرو باید از هم اکنون برای جلوگیری از تورم سریعتر از کاهش رشد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان در ایالات متحده اقدام کند.

این بدان معناست که بانک مرکزی آمریکا باید سرعت سیاست تسهیل کمّی خود را بیشتر کرده و نرخ بهره را چند بار در سال آینده افزایش دهد.

به طور همزمان، عوامل دیگری که باعث تورم می‌شوند، احتمالا پایدارتر خواهند بود، از جمله افزایش هزینه‌های انرژی با تغییر مسیر اقتصاد جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش تقاضا برای تراشه‌های کامپیوتری و دستمزد‌های بالاتر با وجود کمبود نیروی کار و همچنینی افزایش سن جمعیت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده