به گزارش میمتالز، آلومینا بهعنوان ماده اولیه خام موردنیاز جهت تولید آلومینیوم، همواره موردنیاز و توجه این کشور بوده است. آلومینیوم فلزی سبک وزن است که در ساخت هواپیما، تولید قوطی نوشابه و کاربرد دارد. چین مقادیر بالایی از آلومینای موردنیاز خود را از بوکسیت وارداتی تولید میکند.
انتظار میرود در سال ۲۰۲۲، ۴۹ درصد از بوکسیت موردنیاز چین، از خارج این کشور تهیه شود، این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ نیز، ۴۷ درصد از بوکسیت موردنیاز این کشور وارد شده است. در سال ۲۰۱۵ نیز ۳۰ درصد از بوکسیت موردنیاز چین، وارداتی بوده است.
براساس این گزارش، پیشبینی میشود که طی سال ۲۰۲۲، ۱۳۰ میلیون تن بوکسیت وارد چین شود که ۲۰ میلیون تن بیش از واردات بوکسیت این کشور در سال ۲۰۲۱ بوده است.
از سال ۲۰۱۸ تاکنون، استخراج بوکسیت در چین تحتتأثیر کاهش منابع و قوانین سفت و سخت زیستمحیطی بوده است. بهمنظور اطمینان خاطر از موجودی، تولیدکنندگان آلومینا در چین خطوط تولیدی خود را مدرنیزه کردهاند تا بتوانند بوکسیت بیشتری را تقبّل کرده و در پروژههای اقتصادی گینه و اندونزی سرمایهگذاری کنند.
براساس گزارش گروه آنالیز و تحلیلگر هانگزو جینجیانگ (Hangzhou Jinjiang)، تولیدکنندگان آلومینا در چین تصمیم دارند واردات بوکسیت را طی سال آینده (۲۰۲۲) به ۱۲ میلیون تن افزایش دهند، این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ از ۱۱۰ میلیون تن بوکسیت واردشده به چین، ۹-۸ میلیون تن به صنعت آلومینا اختصاص داشته است.
تولیدکنندگان تصمیم دارند بهمنظور کاهش هزینهها، این ماده اولیه را بهطور مستقیم از شرکتهای استخراج در گینه، اندونزی، استرالیا، جامائیکا و مالزی وارد کنند.
تولیدکنندگان بوکسیت در چین بهطور کافی نیاز داخلی را تأمین نمیکنند و لذا وابستگی صنعت آلومینا به بوکسیت خارجی رو به افزایش است. ازنظر صنعت آلومینیوم چین، این مسأله یک خطر جدی محسوب میشود.
در سال ۲۰۲۰، واردات از گینه، استرالیا و اندونزی به ترتیب: ۴۷ درصد، ۳۳ درصد و ۱۷ درصد از کل نیاز چین را تأمین نمود.
درحالحاضر قیمت آلومینیوم مجدداً به کمتر از ۲۸۰۰ دلار (تن) کاهش یافته است. البته بهگزارش متالبولتن، طی سال ۲۰۲۱ فلز آلومینیوم ۳۳ رشد داشته که نشان میدهد بهترین عملکرد را در میان فلزات اصلی داشته است. پس از آلومینیوم، فلز قلع عملکرد بالایی در بورس فلزات لندن از خود نشان داده است.
منبع: باشگاه آلومینیوم