تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۱۳۹
کد خبر: ۲۴۰۳۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حرکت دست به عصای ایمیدرو/ دست فرمان نه چندان خوب جعفری در بخش معدن

‌می‌متالز - تفکر یک مدیر اصلی‌ترین فاکتور برای موفقیت یک سازمان یا بنگاه اقتصادی خواهد بود. در این میان سکان هدایت ایمیدرو ۱ سال است که در دست وجیه الله جعفری بوده و انتظار بر تحرکات بیشتری می‌رفت، اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد نگاه مدیریتی در ایمپاسکو امروز به ایمیدرو منتقل شده و خلاقیت جدیدی نسبت به مدیریت‌های گذشته قابل رویت نیست.

به گزارش می‌متالز به نقل از تیتر۲۰، وجیه الله جعفری معاون پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود یک سال و چند روز قبل از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) راهی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شد تا بار دیگر به عنوان معاون وزیر کار خود را در بخش معدن و صنایع معدنی دنبال کند.

جعفری در دوره حضور خود در ایمپاسکو با آغاز طرح احیای معادن، بیش از قبل فعالیت‌های این مجموعه را توسعه داد و این موضوع را باید یکی از اقدمات مهم او در کارنامه حضورش در ایمپاسکو دانست.

جعفری که تا به امروز در تغییر و تحولات کمی دست به عصا حرکت می‌کند، با سابقه حضور در بخش معدن چندان اتفاق مهمی در بخش معدن و صنایع معدنی در ایمیدرو را محقق نکرده است. درواقع کارنامه یکساله وی چندان رویداد مهمی را در خود جای نداده است و می‌توان گفت جعفری حرکتی روتین در راستای اقدامات گذشته را در پی گرفته است.

هرچند پیگیری و ادامه نقشه راه تدوین شده یکی از اصول موفقیت در سازمان‌هایی همچون ایمیدرو است، اما بدون شک شرایط امروز بخش اقتصادی نسبت به ۳ الی ۴ سال گذشته متفاوت شده است.

جهش شدید قیمت نرخ ارز در کنار مشکلاتی در واردات ماشین آلات از یک سو و وقوع بحران انرژی از سویی دیگر بازنگری در برنامه‌ها و یافتن راهکار‌های جدید را ضروری می‌سازد. اگر قرار است بخش معدن پویا‌تر از گذشته در حوزه اقتصادی نقش آفرین باشد باید مدیران مجموعه‌ای همچون ایمیدرو با رصد روزانه به صورت ضربتی و به موقع با بحران‌ها مقابله کنند.

امروز که بخش معدن به دنبال نقش آفرینی بیشتر در افزایش اشتغال و صادرات غیرنفتی است، باید به لحظه تصمیمات کارشناسی اتخاذ شود در غیر این صورت موتور محرک بخش عمده‌ای از صنعت یعنی معدن از کار افتاده و تامین مواد اولیه دشوار خواهد شد.

نگاهی به عملکرد جعفری در یک سال اخیر حاکی از آن است که وی در جایگاه فعلی خود همچنان با نگاهی که در ایمپاسکو دنبال می‌کرد وارد کار شده است. نمونه‌ای از این موضوع را می‌توان در طرح احیای معادن مشاهده کرد. جعفری امروز به عنوان معاون وزیر باید تصمیماتی غیر از گذشته برای سرعت بخشی به احیای معادن ایفا کند.

به نوعی حکمرانی جعفری با نگاه گذشته وی ادامه دارد و این می‌تواند سرعت بخش معدن در توسعه را کاهش دهد. آن طور که پیداست در عمده مسائل بخش معدن همچون تصمیم گیری برای زنجیره ارزش، واگذاری معادن، حل بحران انرژی توپ بیشتر در زمین وزارت صمت است و ایمیدرو به انجام وظایف عادی خود بسنده کرده است. از سویی دیگر هم شرکت‌های بزرگ معدنی خود در حوزه توسعه اکتشافات، ورود ماشین آلات و. وارد عمل شده اند، اما ایمیدرو آن طور که باید از خود فعالیت جدی نشان نمی‌دهد.

گذری بر فعالیت‌های یکساله این معاون وزیر نشان می‌دهد، جعفری حرف تازه‌ای برای بخش معدن نداشته در صورتی که امروز بخش معدن نیازمند حرکتی هم سو با تغییرات جهانی است.

آن طور که پیداست جعفری به برنامه‌هایی که از گذشته روی میز بوده اکتفا کرده و با چنین دست فرمانی از سوی جعفری نمی‌توان چندان به حل بحران‌ها و توسعه هرچه بیشتر امیدوار بود.

منبع: تیتر ۲۰

شایان ذکر است، «طرح احیا معادن کوچک مقیاس» هم یکی از طرح‌هایی بود که در دولت دوازدهم از طرف هیات دولت به وزارت صمت ابلاغ شد و وزارت صمت آنرا به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محول کرد و ایمیدرو آنرا تحویل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) داد.

چقدر مجری «احیا معادن کوچک مقیاس» در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران «ایمپاسکو» موفق بود باید از مهندس «وجیه‌الله جعفری» و دکتر «سیدرضا عظیمی» پرسید؟! بنده به عنوان خبرنگار که تاکنون نتایج منتشره شده‌ی دقیقی از عملکرد آن دریافت نکرده‌ام!

ظاهرا بعد از حضور مهندس جعفری در ایمیدرو بیشتر کارکنان «ایمپاسکو» سمت‌هایی را در شرکت‌های مختلف من جمله شرکت مهندسی ایریتک و … گرفته‌اند؛ شاید طرح احیای معادن کوچک مقیاس دیگر اولویت‌شان نباشد؟!

منبع: ‌می‌متالز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده