تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۴۶۶
کد خبر: ۲۴۰۶۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگاهی به مکانیزم صندوق سرمایه گذاری سهامی اهرمی کاریزما

‌می‌متالز - صندوق سرمایه گذاری سهامی اهرمی کاریزما، نخستین صندوق سرمایه گذاری اهرمی در بازار سرمایه کشور است که امکان سرمایه گذاری هم زمان سرمایه گذاران ریسک گریز و ریسک پذیر را دارد.

به گزارش می‌متالز، پذیره نویسی صندوق سهامی اهرمی کاریزما فردا دوشنبه (۲۹آذرماه) انجام می‌شود که تعداد واحد‌های قابل عرضه آن ۴۹۰ میلیون واحد است که قیمت هر واحد ۱۰ هزار ریال می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های این صندوق، استفاده هم زمان از هر دو سازوکار صدور و ابطال و قابل معامله در بورس جهت سرمایه گذاری و انتقال مالکیت واحد‌های صندوق است.

این صندوق دارای دو نوع واحد‌های صندوق ممتاز (نوع اول و نوع دوم) و عادی است.

از ویژگی واحد‌های سرمایه گذاری نوع اول صندوق می‌توان به ارزش اسمی واحد‌های سرمایه گذاری ۱۰ هزار ریال، ثبات تعداد واحد‌ها در طول عمر صندوق، غیرقابل ابطال، ولی قابل انتقال به غیر صرفا در بورس، دارای حق حضور و حق رای در مجامع صندوق و صدور واحد در قبال آورده موسسین اشاره کرد.

واحد‌های سرمایه گذاری ممتاز نوع دوم از نوع سهامی است که غیرقابل ابطال و قابل معامله در بورس است. در این واحد سرمایه گذاری امکان حق حضور و حق رای در مجامع صندوق وجود ندارد.

واحد‌های ممتاز

واحد‌های ممتاز به صورت قابل معامله در بورس یا ETF بوده و خرید و فروش آن‌ها از طریق کارگزاری صورت می‌گیرد.

منابع حاصل شده از واحد‌های ممتازدر ابزار‌های سهامی سرمایه گذاری می‌شود. این واحد‌ها می‌توانند از مزیت اهرم سرمایه گذاری برخوردار شوند که اعتبار مصرف شده برای ایجاد اهرم از محل سرمایه گذاری واحد‌های عادی تامین خواهد شد.

مکانیزم بازدهی صندوق

صندوق اهرمی کاریزما دارای دو نرخ خالص ارزش دارایی یا NAV می‌باشد که مربوط به واحد‌های عادی و ممتاز است.

چنانچه بازدهی کل صندوق کمتر از ۲۰ درصد باشد، کف سود ۲۰ درصدی متعلق به دارندگان واحد‌های عادی از محل دارایی دارندگان واحد‌های ممتاز تامین خواهد شد و در مقابل چنانچه بازدهی صندوق بیش از ۲۵ درصد باشد، سرمایه گذاران واحد‌های عادی تنها از سقف سود یعنی ۲۵ درصد برخوردار خواهند شد و مازاد بر آن متعلق به سرمایه گذاران واحد‌های ممتاز خواهد شد.

درجه اهرم صندوق

میزان درجه اهرم این صندوق برای دارندگان واحد‌های ممتاز بستگی به حجم دارایی‌های بخش عادی و ممتاز صندوق دارد.

حجم دارایی‌های بخش عادی در کمترین حالت صفر ریال و در بیشترین حالت به میزان دو برابر حجم دارایی ممتاز صندوق خواهد بود، اما طبق پیش بینی مدیران صندوق میزان اهرم بعد از شروع فعالیت، حداقل ۷۰ درصد و حداکثر ۲۰۰ درصد خواهد بود.

واحد‌های عادی

واحد‌های عادی به صورت صدور و ابطالی از طریق پورتال Charisma.ir معامله خواهند شد. این واحد‌ها شباهت بسیار زیادی به واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت دارند.

سود پیش بینی شده برای دارندگان واحد‌های عادی نرخی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد معادل سالانه خواهد بود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده