تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۴۰۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برق طلا چشم سرمایه‌گذاران را گرفت؛

پذیره نویسی «مثقال» ۲ روزه به پایان رسید

‌می‌متالز - پذیره‌نویسی ششمین صندوق سرمایه گذاری طلای بازار سرمایه با نام صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه با نماد "مثقال" که از دیروز ۲۷ آذر ماه به مدت پنج روز در بورس کالا آغاز شده بود در دومین روز و در استقبال گسترده فعالان بازار و خریداری کل واحد‌های عرضه شده با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش می‌متالز، دقایقی قبل ۹۹ میلیون واحد صندوق طلای زرین آگاه (به ارزش هر واحد ۱۰ هزار ریال) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیون واحد آورده اولیه مؤسسان، در مجموع ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه در صندوق جذب شده است.

اگرچه مدت پذیره نویسی این صندوق ۵ روزه و تا روز چهارشنبه اول دی ماه ادامه داشت، اما با استقبال سرمایه گذاران پذیره نویسی این صندوق در مدت دو روز نخست به اتمام رسید و معاملات ثانویه واحد‌های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، پس از اتمام پذیره نویسی و ثبت صندوق در بازار صندوق‌های سرمایه گذاری (قابل معامله) بورس کالای ایران آغاز می‌شود و دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند از طریق کارگزاران عضو بورس کالای ایران اقدام به خرید یا فروش این واحد‌ها نمایند.

این صندوق از نوع صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا (ETF) بوده و موسسان آن، شرکت سبدگردان آگاه و شرگت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه است.

از دیگر ارکان این صندوق می‌توان به شرکت سبدگردان آگاه به عنوان مدیر، موسسه حسابرسی و خدمات مالی و مدیریت ایران مشهود به عنوان متولی، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آگاه به عنوان بازارگردان و موسسه حسابرسی آزمودگان به عنوان حسابرس اشاره کرد.

هدف از تشکیل صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، بهره گیری از صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه گذاران است.

موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا پذیرفته شده در بورس کالای ایران است. همچنین موسسان ۱۰۰ درصد از واحد‌های سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک میلیون واحد را متعهد شده و مابقی واحد‌های سرمایه گذاری صندوق به تعداد ۹۹ میلیون واحد به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه می‌شود. به این ترتیب تعداد واحد‌های سرمایه گذاری قابل انتشار ۱۰۰ میلیون واحد بوده و ۹۹ میلیون واحد آن با ارزش اسمی هر واحد ۱۰ هزار ریال پذیره نویسی عمومی می‌شود و هر یک از دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری به نسبت تعداد واحد‌های سرمایه گذاری خود در خالص دارایی‌های صندوق سهیم اند.

خرید واحد‌های ETF نیز مستلزم دریافت کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی بوده و سفارشات خرید باید مضربی از یک ورقه باشد و محدودیت حجمی برای هر سفارش خرید یک ورقه تعیین شده است و حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی بدون محدودیت است.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده