تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۲۴۰۷۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
اصلاح قیمت‌ها، قدیمی‌ترین عضو خانواده «ایکس ۲۰۰» را بازگرداند

بازگشت «تیبا» به سبد فروش سایپا

‌می‌متالز - در نخستین فروش سایپا پس از اصلاح قیمت‌ها، شاهد بازگشت قدیمی‌ترین عضو خانواده ایکس ۲۰۰ یعنی تیبا به سبد فروش این خودروساز هستیم؛ خودرویی که بی‌سروصدا جانشین پراید و حتی نوع هاچ‌بک آن یعنی تیبا ۲ جایگزین پراید هاچ‌بک شد.

به گزارش می‌متالز، شهریورماه امسال قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در خصوص حذف برخی خودرو‌های نسبتا ارزان‌تر مانند تیبا و تیبا ۲ از فروش‌های فوق‌العاده این خودروساز گفت: «این موضوع به برنامه تولید ما نیز ارتباط دارد؛ این خودرو‌ها به‌کلی از برنامه فروش حذف نشده‌اند، شاهد مثالش نیز این است؛ در فروش فوق‌العاده ابتدای امسال ۱۰ هزار دستگاه تیبا و ۱۰ هزار دستگاه ساینا فروختیم.» مجید باقری با بیان این‌که سیاست قاطعی برای حذف و اضافه محصولات در سبد فروش وجود ندارد، افزود: «آن‌چه در تعیین سبد فروش موثر بوده، برنامه تولید و تعهدات ماست و سیاست‌گذاری‌های ما متناسب با این دو عامل انجام می‌شود.» وی ادامه داد: «اگر برنامه‌ای برای حذف یک محصول وجود داشته باشد، از گمانه‌زنی درخصوص زمان دقیق آن می‌پرهیزیم تا از بروز هرگونه چالش احتمالی در بازار و سوءاستفاده از این موضوع برای سوداگری‌ها جلوگیری شود.» حال، اما در نخستین فروش سایپا پس از اصلاح قیمت‌ها، شاهد بازگشت قدیمی‌ترین عضو خانواده ایکس ۲۰۰ یعنی تیبا به سبد فروش این خودروساز هستیم؛ خودرویی که بی‌سروصدا جانشین پراید و حتی نوع هاچ‌بک آن یعنی تیبا ۲ جایگزین پراید هاچ‌بک شد.

از پراید تا تیبا

تیبا به‌عنوان نخستین خودرو ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد، درحالی‌که پروژه ساخت آن حدود ۱۰سال قبل با کد S۸۱ آغاز شده بود. طراحی این سدان سگمنت B که با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی تندر ۹۰ ساخته شد، کار شرکت ایتالیایی مشهور «ایتال‌دیزاین» است. موتور تیبا همان موتور تقویت‌شده و ارتقایافته پراید است که حجم آن توسط شرکت FEV آلمان (سازنده موتور EF۷ به سفارش ایران‌خودرو) از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سی‌سی و نسبت تراکم آن از ۸.۵ به ۹.۷ افزایش یافته و بدین‌ترتیب حداکثر توان آن نیز از ۶۲ به ۸۷ اسب بخار رسیده است. اما سیستم انتقال قدرت پراید پس از تقویت موتور دیگر توان مقاومت در برابر نیروی جدید موتور را نداشت. برای حل این مشکل در خودرو تیبا، تغییراتی در دنده دو گیربکس پراید ایجاد و فنر کلاچ تقویت شده است. به همین دلیل سیستم کلاچ پراید از کلاچ تیبا نرم‌تر است. با این‌حال این موتور هشت‌سوپاپ برای تیبا مناسب به نظر می‌رسد، به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تاثیر منفی کمتری بر موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا نیز قطعات فراوانی از ریو به کار رفته تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملا با ریو یکسان است و یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است. یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینه‌های نگهداری نسبتا پایین و استهلاک کمتر آن و نیز بدنه محکم‌تر آن در مقایسه با برخی سدان‌های کوچک‌سایز داخلی است.

از تیبا تا ساینا و کوییک

تیبا از لحاظ ابعادی ۴۱۰۵ میلی‌متر طول و ۱۶۳۵ میلی‌متر عرض دارد. این ابعاد اجازه می‌دهند در فضای شهر‌های شلوغ و پرجمعیت هنگام رانندگی راحت‌تر بوده و مشکل جای پارک نداشته باشید. بر خلاف ابعاد خارجی، طراحان سایپا سعی کرده‌اند بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است. اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، می‌توانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید. مصرف سوخت ۷.۱لیتری تیبا نیز در سیکل ترکیبی بسیار خوب و به‌صرفه است. سیستم فنربندی تیبا هم در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم می‌کند. این را نیز باید افزود که خودرو‌هایی جدیدتر گروه خودروسازی سایپا یعنی ساینا و کوییک نیز نسخه‌های فیس‌لیفت تیبا و تیبا ۲ هستند که همراه با اصلاح و تقویت و ارتقای اعمال‌شده روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ به بازار آمده‌اند، البته تیبا و تیبا ۲ نیز نسخه‌های آپشنال و پلاس دارند که در صورت تمایل به برخورداری از امکانات بیش‌تر می‌توان به سراغ آن‌ها رفت.

قیمت انواع تیبا در کارخانه و بازار

درحال‌حاضر تیبا صندوق‌دار در کارخانه ۱۱۸ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان و در بازار ۱۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. بهای تیبا ۲ هم در کارخانه ۱۲۵ میلیون و ۷۷ هزار تومان و در بازار ۱۸۳ میلیون تومان است. تیبا صندوق‌دار آپشنال و تیبا ۲ پلاس هم در بازار به ترتیب ۱۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲۰۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده