تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۳
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۴۰۸۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
برای ۸ ماه سال صورت گرفت:

آمار تولید و فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو و سهم محصولات ناقص

‌می‌متالز - آمار تولید و فروش ۸ ماهه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد از ۵۸۲ هزار دستگاه تولیدی، ۲۹.۶ هزار تجاری نشده که سهم سه خودروساز به ترتیب ۱۳ و ۱۶ هزار و ۲۵۰ دستگاه است.

به گزارش می‌متالز، طبق آمار ارائه شده توسط ایران خودرو و سایپا در ۸ ماه سال جاری، ۵۸۲.۲ هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده است.

در مقابل برای ۵۵۳.۷ هزار دستگاه از تولیدات این سه خودروساز طی این مدت (بخشی از فروش خودروسازان از دسته خودرو‌های ناقص است که طی ۸ ماه سال جاری تکمیل و به بازار عرضه شده است)، فاکتور فروش صادر شده است. مقایسه آمار تولید و میزان فروش‌ها نشان می‌دهد در مجموع ۲۹.۶ هزار دستگاه از تولیدات مربوط به خودرو‌های ناقص است.


آمار تولید و فروش خودرو‌های داخلی پرتیراژ به تفکیک محصولات


ایران خودرو: در هشت ماه سال جاری ۲۸۲.۶ هزار دستگاه در ایران خودرو تولید شده که از این تعداد برای ۲۶۹.۵ هزار دستگاه فاکتور فروش صادر شده و بر این اساس قابلیت تجاری سازی داشته و ۱۳.۱ هزار دستگاه الباقی، ناقص در پارکینگ خودروسازی باقی‌مانده است. در مجموع "خودرو" به انضمام فروش تولید‌های پیش از سال ۱۴۰۰ برای ۲۶۹.۷ هزار دستگاه فاکتور فروش صادر کرده است.

از ۲۸۲.۶ هزار دستگاه تولیدی ایران خودرو بالغ بر ۱۸۴.۶ هزار دستگاه از محصولات خانواده پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) بوده که ۱۷۹.۲ هزار دستگاه فروخته شده و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه به فروش رفته است.

همچنین ۳۵.۴ هزار دستگاه از محصولات خانواده سمند تولید کرده و برای ۳۵.۵ هزار دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است. در این مدت، ۳۳.۳ هزار دستگاه دنا، ۲۰.۸ هزار دستگاه رانا و ۴.۶ هزار دستگاه تارا هم تولید که ۲۹.۴ هزار دستگاه دنا، ۱۷.۳ هزار دستگاه رانا و ۴.۲ هزار دستگاه تارا فروخته شده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز عملکرد تولید ۳.۶ هزار دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را ثبت کرده که ۳.۷ هزار دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

از تولید‌های مونتاژی پیشین ایران خودرو، سه دستگاه تندر (L ۹۰)، دو دستگاه دانگ‌فنگ و از تولید‌های داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال تا پایان آبان در آمار فروش ثبت شده است.

سایپا: سایپا نیز در طول هشت ماهه بالغ بر ۲۲۰.۸ هزار دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان ۱۵ هزار و یک دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۱۹۱.۱ هزار دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s ۳۰۰ و ۱۴.۵ هزار دستگاه سهم شاهین است.

در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پراید‌ها تنها وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید داشته که برای ۱۴.۶ هزار دستگاه از این محصول فاکتور فروش صادر کرده است. همچنین ۱۷۷.۲ هزار دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۲.۸ هزار دستگاه شاهین را تجاری سازی و صورت مالی ثبت کرده است.

در این میان، ۵۸ دستگاه از محصولات پراید سواری، سه دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان (پرایدها، سراتو و چانگان‌ها مربوط به تولید‌های قبل از سال ۱۴۰۰ است) در آمار فروش ثبت شده است.

بدین ترتیب از ۲۲۰.۸ هزار دستگاه خودرو تولیدی سایپا بالغ بر ۱۶.۱ هزار دستگاه ناقص باقی مانده و قابلیت تجاری‌سازی داشته است. برای ۲۰۵.۱ هزار دستگاه خودرو نیز فاکتور فروش صادر شده است.

پارس خودرو: پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا نیز در هشت ماهه بالغ بر ۷۸.۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده که ۲۵۰ دستگاه آن قابلیت عرضه به بازار نداشته است. طی این مدت ۷۸.۹ هزار دستگاه از تولیدات فروخته شده و دارای فاکتور فروش است.

از خودرو‌های تولیدی، ۴۰.۸ هزار دستگاه از محصولات گروه Q ۲۰۰ و ۱۵.۶ هزار دستگاه از محصولات گروه S ۲۰۰ تولید و برای ۴۰.۶ هزار دستگاه Q ۲۰۰ و ۱۵.۶ هزار دستگاه S ۲۰۰، فاکتور فروش صادر شده است.

همچنین در این مدت ۲۱.۶ هزار دستگاه کوییک معمولی تولید شده، اما در آبان ۲۱.۶ هزار دستگاه فروخته است. با توجه به اینکه تولید برلیانس و رنو متوقف است، اما در هشت ماهه تعدادی از تولیدات پیشین آن‌ها که تجاری نشده بود، تکمیل و راهی بازار شده است. سال جاری ۴۹۷ دستگاه برلیانس تولید و ۹۹۹ دستگاه فروخته است. دو دستگاه رنو نیز تجاری شده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده