تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۴۰۹۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گزارشی مورد بررسی قرار گرفت

چشم‌انداز بورسی سنگ‌آهنی‌ها

‌می‌متالز - افزایش بی‌سابقه نرخ جهانی سنگ‌ آهن در کنار رشد ضرایب محصولات شرکت‌های سنگ‌ آهن در بورس کالا، سال پر سودی را برای این شرکت‌ها به ارمغان آورده است، گرچه قطعی‌های مکرر برق در تابستان و افق قطع گاز در زمستان مانع اصلی تولید هرچه بیشتر این شرکت‌هاست. در کنار این موضوعات، دغدغه بازار سرمایه در روز‌ها و هفته‌های اخیر، افق بودجه‌ای ۱۴۰۱ است و مهم‌ترین اجزای این دغدغه عبارتند از: درآمد دولت از محل حقوق دولتی و بهره مالکانه و همچنین نرخ گاز خوراک (و بالطبع نرخ گاز سوخت)، بنابراین به جهت بررسی این شرکت‌ها، ذیلا با توجه به عملکرد شرکت‌های سنگ آهنی در ۸ ماه اخیر، سود ۴ فصل آتی این شرکت‌ها تحت سناریوی واقع‌گرایانه بررسی شده است.

چشم‌انداز بورسی سنگ‌آهنی‌ها

چشم‌انداز بورسی سنگ‌آهنی‌ها

به گزارش می‌متالز، عملکرد ۸ ماه اخیر ۴ شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن پذیرفته شده در بازار سرمایه از حیث حاشیه سود، نرخ فروش و نسبت‌های قیمت به سود و قیمت به فروش در این گزارش بررسی شده است. از حیث حاشیه سود ناخالص، بیشترین حاشیه سود به چادرملو و کمترین سود به گل‌گهر تعلق دارد. با توجه به اینکه هر ۴ شرکت یعنی «کگل»، «کچاد»، «کگهر» و «کنور» تولید و فروش کنسانتره و گندله را در لیست محصولات خود دارند، نرخ‌های مربوط به آن‌ها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به کیفیت محصولات چادرملو، نرخ محصولات این شرکت از سایر رقبا بالاتر است. از حیث نسبت‌های قیمت به سود و قیمت به فروش ۴ فصل اخیر نیز بهترین عملکرد به چادرملو و ضعیف‌ترین نیز به گهرزمین تعلق دارد.

در نگاهی کلی و بر مبنای انتظارات بازار، بدترین عملکرد در بین شرکت‌های مورد بررسی را صبانور رقم زده است. این شرکت به علت وجود معارض در یکی از معادن خود و همچنین قطعی برق و کمبود آب علاوه بر کاهش ۱۴‌درصدی در تولید گندله نسبت به ۸ ماهه سال قبل، عملکرد بسیار ضعیفی را در فروش این محصول ثبت کرده است؛ به نحوی که نسبت به مدت مشابه سال قبل مقدار فروش محصول گندله به میزان ۶۲‌درصد کاهش یافته است. گل‌گهر نیز در زمینه فروش محصول گندله خود نسبت به مدت ۸ ماهه سال ۹۹، ضعیف عمل کرده و با کاهش ۱۸‌درصدی در مقدار فروش این محصول مواجه بوده است.

عملکرد شرکت‌های گهرزمین و کچاد نیز از حیث مقداری مطلوب بوده است؛ خصوصا شرکت گهرزمین که با راه‌اندازی خط تولید گندله در انتهای سال ۹۹ به ظرفیت ۵‌میلیون تن در سال، به‌رغم مشکلات قطعی برق بیش از ۵/ ۲ میلیون تن گندله تولید کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۱۴۰۰، بیش از ۳‌میلیون تن گندله تولید کند.

حال با در نظر گرفتن مفروضات که مشترکا برای کلیه شرکت‌های مزبور یکسان در نظر گرفته شده است، می‌توان نسبت قیمت به سود چهار فصل آتی ۴ شرکت سنگ آهنی را به نحو ذیل برآورد کرد. لازم به توضیح است که در تحلیل این شرکت‌ها علاوه بر در نظر گرفتن حد بالای نرخ سوخت (هر مترمکعب ۳۲۰۰ تومان)، بهره مالکانه و حقوق دولتی شرکت‌ها نیز نسبت به افزایش در بودجه ۱۴۰۱، رشد داده شده است.

مهدی علی اکبری تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده