تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۴۰۹۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت:

نام نویسی ۱۹۰۹ فعال اقتصادی در سامانه جامع تجارت در کهگیلویه و بویراحمد

‌می‌متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح درج قیمت تمام شده محصول از روز ۲۷ آذر بر روی هشت کالا گفت: این طرح نقش مهمی در کنترل قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید مردم دارد.

به گزارش می‌متالز، امیرتیمور موسویان با اشاره به اینکه براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، در راستای شفاف‌سازی و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار قیمت تولیدکننده این طرح به صورت آزمایشی برای چهار قلم کالای مصرفی و چهار قلم کالای سرمایه‌ای اجرا می‌شود اظهار داشت: درج قیمت تمام شده محصول نقش مهمی در شفافیت زنجیره تولید تا مصرف و کنترل قیمت کالا‌ها دارد.

چهار قلم کالای مصرفی شامل آب معدنی، نوشابه گازدار، آب‌میوه و ماءالشعیر و چهار قلم کالای سرمایه‌ای نیز شامل غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو (تند پز) است.

این تصمیم با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف‌کنندگان است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که بخش قابل توجهی از قیمت محصول به جیب واسطه‌ها می‌رود تاکید کرد: درج قیمت تمام شده محصول روی کالا‌ها در نهایت برای تولیدکننده و مصرف کننده سودمند است.

وی اضافه کرد: با این اقدام امکان فرآیند شفاف سازی برای مصرف کننده فراهم می‌شود و در آینده با تکمیل سامانه جامع تجارت کنترل قیمت‌ها به صورت مطلوب تری انجام خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای فعالیت سامانه جامع تجارت تا پایان مهر امسال یکهزار و ۹۰۹ فعال اقتصادی این استان در سامانه تجارت نام نویسی کرده اند.

موسویان اظهار داشت: یکهزار و ۶۰۶ نفر از ثبت نام کنندگان سامانه جامع تجارت کهگیلویه و بویراحمد کشاورز هستند و مابقی در سایر حوزه‌های اقتصادی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: کشاورزان استان در رتبه دوازدهم استان‌های کشور به لحاظ نام نویسی در سامانه جامع تجارت قرار دارند و در مجموع کهگیلویه و بویراحمد رتبه هفدهم حضور در سامانه تجارت در میان استان‌های کشور را دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:ثبت نام و ثبت اطلاعات همه اعضای زنجیره تامین اقلام اساسی در سامانه جامع تجارت الزامی است.

وی تاکید کرد: عدم ثبت اطلاعات اقلام مشمول در سامانه جامع تجارت، به منزله عرضه خارج از شبکه محسوب می‌شود.

موسویان عنوان کرد: این سامانه توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت و معدن و تجارت راه اندازی شده است تا با قاچاق به صورت هوشمندانه مقابله و مبادلات تجاری در بستری قانونی و شفاف، رهگیری شود.

به گفته کارشناسان، سامانه جامع تجارت ایران علاوه بر حذف دخالت افراد و سلایق اشخاص انجام فرآیند‌های کاری صادرکنندگان و واردکنندگان را تسهیل و هزینه‌ها برای تجار را به حداقل می‌رساند.

از پنجم مرداد سال ۱۳۹۵ به‌طور رسمی برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه جامع تجارت ایران آغاز شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده