تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۴۱۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بودجه پرداخت وام بانک‌ها تمام شد؟

‌می‌متالز - در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال بانک‌ها پرداخت وام خود را کمتر یا به صفر رسانده‌اند. تنها برخی از بانک‌ها به سپرده‌های بلندمدت خود وام می‌دهند. کدام بانک‌ها وام می‌دهند؟

به گزارش می‌متالز، بیش از سه ماه به پایان سال باقی مانده، اما اغلب بانک‌ها با کسری بودجه مواجه شده‌اند. تقریبا در دو ماه پایانی سال بانک‌ها به علت تغییر روال کاری خود روند وام‌دهی را تغییر می‌دهند.

طی سال جاری بخش عمده‌ای از بانک‌ها با کسری نقدینگی روبه‌رو شدند. این کسری باعث شده تا بانک‌ها جلوی پرداخت وام‌های خود را بگیرند. درحال حاضر اغلب بانک‌های کشور درخواست وام جدید را ثبت نمی‌کنند.

یک اپراتور بانک آینده می‌گوید: تنها چند شعبه این بانک به مشتریان قدیمی و باسابقه خود وام می‌دهند. بانک آینده نقدینگی بسیار کمی برای پرداخت وام دارد، حتی کارکنان بانک نیز نمی‌توانند وام بگیرند.

اپراتور یکی از شعب بانک ملی می‌گوید: بانک ملی با کسری بودجه مواجه است و نمی‌تواند هیچ‌گونه پرداختی وامی داشته باشد. از سوی دیگر خواست‌های زیادی برای وام داریم و در مقابل جذب نقدینگی بانک ما تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

پاسخگویی تلفنی بانک آفرین می‌گوید: این بانک درحال حاضر توانایی پرداخت وام ندارد به متقاضیان وعده سه ماه آینده را می‌دهد. به گفته اپراتوار این بانک دریافت وام طی ماه‌های آینده شرایط خاص دارد و نمی‌توان به راحتی آن را دریافت کرد.

به گفته معاون بانک مسکن با شروع آبان ماه پرداختی‌های این بانک به مشکل برخورده است. باتوجه به وضعیت پیش آمده احتمالا تا پایان سال پرداختی جدیدی برای وام نداشته باشیم.

کارمند بانک تجارت درباره نحوه پرداختی وام توضیح می‌دهد: شعبه ما همانند دیگر شعبات بانکی توانایی پرداخت وام ندارد. تنها به وعده پرداخت وام در چندماه اخیر پای‌بند است.

به گفته اپراتوار بانک سامان پرداختی وام‌های دوماه اخیر به راحتی انجام می‌شود. طی ۱۲ روز گذشته بانک هیچ درخواست جدیدی را برای دریاقت وام ثبت نکرده و احتمالا رویه بانک تا پایان سال همین‌گونه است.

مدیر یکی از شعبات بانک گردشگری نیز نبود نقدینگی این بانک را برای پرداخت وام تایید می‌کند و می‌گوید: بودجه باقی مانده برای وام متعلق به مشتریان قدیمی و باسابقه است و برای تقاضای مشتریان جدید و کم سابقه نقدینگی دردسترس نیست.

پاسخگویی تلفنی بانک تجارت خبر از کسری نقدینگی برای پرداخت وام داد. طبق گفته او درخواست‌های ثبت شده برای وام در یک ماه اخیر به مرحله پرداخت می‌رسد، اما تا سال آینده پرداختی وام نزدیک به صفر می‌شود.

اغلب بانک‌ها با کسری منابع مواجه شده‌اند، به همین دلیل پرداختی وام‌های خود را تا پایان سال کاهش داده‌اند. درمقابل با افزایش میزان سود سپرده سعی در جذب نقدینگی بیشتری دارند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده