تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۶۸۴
کد خبر: ۲۴۱۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ادامه ارز ۴۲۰۰ خیانت به مردم است/ کسی که ۶۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را هدر داد، باید محاکمه شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ادامه ارز ۴۲۰۰ خیانت به مردم است، گفت: باید کسی که ۶۵ میلیارد دلار را در قالب طرح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هدر داد محاکمه کنیم و راجع به این اشتباه پاسخ دهد تا این مساله برای همیشه حل شود و دیگر تکرار نشود.

به گزارش می‌متالز، مجتبی رضاخواه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هشت میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی اختصاص یافت و دولت اجازه داشت پس از ۶ ماه این ارز را حذف کند. یکی از مشکلات نظام حکمرانی ما که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آن را تشدید کرده سیاستگذاری کاریکاتوری است.

وی گفت: می‌خواهیم با اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی معیشت مردم را حفظ کنیم، اما افزایش نرخ ارز در بازار آزاد که پیامد سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است موجب چند برابر شدن قیمت کالا‌ها شد.

رضاخواه افزود: برخی وارد کنندگان، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کردند، اما اصلاً کالایی وارد نکردند و آن‌هایی نیز که وارد کردند پس از ترخیص از گمرک، کنترلی درباره آن‌ها نشد.

وی گفت: هم سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اشتباه بود و هم این سیاست اشتباه، بد اجرا شد.

رضاخواه افزود: فاصله ارز ترجیحی با قیمت ارز در بازار آزاد به حدی است که موجب فساد شده است.

وی گفت: اگر قرار باشد در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی اختصاص دهیم نیاز به ۱۵ و هفت دهم میلیارد دلار ارز داریم و دولت باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بدهد.

رضاخواه افزود: اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نه تنها اشتباه است بلکه پول تأمین یارانه آن را نیز نداریم و سیاستگذار، متوجه این سیاست اشتباه شده است.

وی گفت: اگر قرار باشد پایه پولی افزایش یابد و یارانه بدهیم این ضرر و خیانت به مردم است.

رضاخواه افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای تأمین ناوگان مترو فقط ۵۲ میلیارد تومان اختصاص داده شده که قیمت دو واگن مترو است.

وی گفت: با توجه به اینکه اکنون ۵ هزار اتوبوس در تهران کمبود داریم، اما کل بودجه خرید اتوبوس برای همه شهر‌های کشور ۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رضاخواه افزود: تولید کنندگان کمتر از نیمی از مواد اولیه خود را از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین و بیش از نیمی از مواد اولیه را با قیمت آزاد تهیه کردند، اما دولت با قیمت گذاری دستوری، تولیدات آن‌ها را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه کرد که موجب ضرر تولید کنندگان شد.

وی گفت: باید کسی که ۶۵ میلیارد دلار را در قالب طرح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هدر داد محاکمه کنیم و راجع به این اشتباه پاسخ دهد تا این مسأله برای همیشه حل شود و دیگر تکرار نشود.

رضاخواه افزود: در کشور‌های دیگر دولت‌ها فقط از یک قشر خاص حمایت می‌کنند، اما در کشور ما سیاستگذاری در زمینه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی همه را منتفع کرد.

وی گفت: در حالی که کل بودجه سال ۱۴۰۱ هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان است ۶۵ میلیارد دلار معادل هزار و ۹۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هدر رفت.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: پرونده‌های متعددی در این کمیسیون درباره اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد که برخی از آن‌ها به قوه قضائیه ارسال شده و تعدادی دستگیر و با آنان برخورد شده است.

وی افزود: افرادی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند، اما کالا وارد نکرده اند و برخی با جعل اسناد گمرک اعلام کرده اند واردات انجام داده و کالا‌ها را توزیع کرده اند.

پژمان فر گفت: برخی کالا‌های وارداتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز احتکار می‌شد و پس از گران شدن آن را در بازار توزیع می‌کردند و بخشی از کالا‌های وارداتی با ارز ترجیحی نیز گم شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره واردات نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی، مشخص شد آنچه که از گمرک ترخیص می‌شده به دست مصرف کننده نمی‌رسید و قسمتی از آن گم شده است.

پژمان فر گفت: زمانی که فاصله بین قیمت کالا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با قیمت کالا در بازار آزاد زیاد است جریان فساد در آن ایجاد می‌شود.

وی افزود: برخی از پرونده‌ها نیز نشان می‌دهد در مواردی واردات با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بیش از نیاز کشور بود و این کالا‌ها به صورت آزاد در بازار توزیع شده است.

پژمان فر گفت: ذرت، جو و سویایی که اکنون در بازار آزاد توزیع می‌شود با ارز ترجیحی وارد شده است.

وی اضافه کرد: دو و نیم میلیون تن آرد صنعتی و ۳۵ درصد از روغن مصرفی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شد صادر شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده