تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۲۴۱۴۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود نیروی متخصص مشکل اصلی حوزه معدن خراسان رضوی است

‌می‌متالز - رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم‌اینک حوزه معدن استان با کمبود جدی نیروی انسانی متخصص مواجه است و باید نظام آموزشی در این زمینه وارد عمل شود.

به گزارش می‌متالز، احمدرضا صفارطبسی روز شنبه در نشست تخصصی کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های بخش معدن به شمار می‌آید و پرورش این نیرو، یک ضرورت مهم برای آینده این حوزه است لذا نباید اجازه داد کمبود نیروی انسانی در حوزه زمین‌شناسی و معدن، موجب جذب دانش‌آموختگان خارجی به کشور شود بلکه باید به تقویت نیروی داخلی پرداخت.

وی با اشاره به کمبود چشمگیر دانش آموختگان مسلط به حوزه زمین‌شناسی و معدن گفت: باید به دنبال چاره اندیشی در خصوص گسترش شمار دانش‌آموختگان حوزه صنعت و معدن باشیم و به جذب نیروی متخصص در این زمینه بپردازیم.

صفار طبسی اظهار داشت: امروز برای فعالان معدنی این دغدغه جدی وجود دارد که افراد متخصص و تحصیل کرده در حوزه زمین شناسی اندک هستند، به طوری که ورودی‌های رشته زمین شناسی در دانشگاه‌ها به شدت کاهش یافته است و خروجی آن تقریبا مایل به صفر است و در صورتی که مطالعات حوزه زمین شناسی جدی گرفته نشود، بدون شک در آینده با بحران‌های بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد.

او بر ارائه آموزش‌های حوزه معدن از سطوح پایین تحصیلی تاکید و بیان کرد: آغاز آموزش‌های حوزه زمین‌شناسی و معدن باید از مقطع متوسطه آغاز شود تا دانش‌آموزان مشتاق درس زمین شناسی، جذب بازار کار این رشته شوند و بعدا در مقطع دانشگاهی نیز آن را ادامه دهند.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تعریف نیاز دانشگاه‌های کشور مبتنی بر نیاز‌های بازار کار گفت: بخش معدن در زمره حوزه‌هایی است که کیفیت دانش تخصصی نیروی فعال در آن بر خروجی کار تاثیر بسیار جدی دارد، بخشی از آموزش‌ها نیز باید به موازات رشد ظرفیت‌های جذب دانشجو ارتقا پیدا کند.

رییس خانه معدن خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان لزوم اتصال دانشگاه با بخش صنعت و معدن گفت: متاسفانه تاکنون بنا به دلایل مختلفی اتصال بین دانشگاه و بخش صنعت و معدن رخ نداده است، باید با ایجاد همگرایی، زمینه تقویت تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت را فراهم آوریم، چرا که بازار کار نیازمند نیروی متخصص با مهارت‌های کارآمد است.

غلامرضا نازپرور پیشنهاد کرد تا با همکاری اساتید دانشگاه و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن، برنامه آموزش‌های کوتاه مدت متناسب با نیاز‌های منطقه تدوین و اجرا شود که این امر می‌تواند در محیط‌های کاری و آموزشی به صورت تئوری و عملی در فعالیت‌های معدنی همچون اکتشافات، مدل سازی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک و ... به افراد آموزش داده شود.

وی در خصوص تقویت انگیزه دانشجویان رشته زمین‌شناسی گفت: همچنین با ایجاد ظرفیتی برای گردهم آمدن متخصصان این بخش، می‌توان یک همگرایی خوب برای معرفی رشته‌های مرتبط با این بخش رقم زد و توامان زمینه ارتقای تعاملات مبتنی بر دانش را فراهم نمود. در این فضا می‌توان از حضور کارآفرینان موفق در بخش معدن و دانشجویان این رشته بهره گرفت و به نوعی برای نسل جوان‌تر انگیزه سازی کرد.

نایب رییس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: متاسفانه فاصله میان دانشگاه و فضای عملی معدن به قدری افزایش یافته است که دانشجویان از مقطع دبیرستان و دانشگاه هیچ رغبتی برای ورود به رشته زمین‌شناسی ندارند و افق روشنی را در خصوص این رشته برای خود ترسیم نمی‌کنند، این مساله زنگ خطری است که طی سال‌های آینده عواقب ناگواری ایجاد خواهد کرد.

آریوبرزن مافی افزود: فعالیت‌های معدنی چرخ اول بنای اقتصاد ایران است. اگر دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان به ارزش و اهمیت این رشته پی برده و متوجه میزان تاثیرگذاری آن در جامعه شوند، قطع به یقین شاهد استقبال از رشته زمین‌شناسی خواهیم بود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ابزار‌های پیوند دهنده صنعت و دانشگاه وجود دارد، اما از این ابزار‌ها به طور صحیح و عملیاتی بهره‌گیری صورت نگرفته است.

محمدرضا افشین افزود: متاسفانه میان دانشگاه و بخش صنعت و معدن اعتماد وجود ندارد و به همین علت تاکنون موفق به برقراری ارتباط میان این دو حوزه نبوده‌ایم.

مدیر گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست اذعان کرد: در حال حاضر نگرانی نسبت به کمبود دانشجو در رشته زمین‌شناسی وجود دارد و این بحث می‌تواند برای آینده شاخه‌های شغلی که وابسته به این رشته هستند، نگران کننده باشد.

محمد وحیدی نیا افزود: متاسفانه به درس زمین‌شناسی در مقطع دبیرستان به میزان کافی توجه نمی‌شود و روز به روز از اهمیت این درس کاسته می‌شود.

او تاکید کرد: دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فردوسی از تجهیزات مطلوبی برای این رشته برخوردار هستند و ظرفیت زیادی برای پرورش دانش‌آموختگان متخصص و حرفه‌ای در حوزه زمین‌شناسی دارند که متاسفانه بلااستفاده باقی مانده است.

مدیر گروه رشته زمین‌شناسی دانشگاه پیام نور مشهد هم در این نشست گفت: خراسان رضوی دارای مناطق مس‌خیز متعددی است که برای افراد زیادی اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، با وجود ظرفیت‌های بسیار زیادی که در این استان وجود دارد، همچنان رشته دانشگاهی با عنوان معدن‌شناسی وجود ندارد و جذب نیرو و فناوری به میزان کافی در خراسان رضوی تقویت نمی‌شود.

علیرضا مظلومی افزود: می‌توان از دانشجویان ماهر و متخصص برای انجام پروژه‌هایی که بخش خصوصی و معدنی پیشنهاد می‌کند، استفاده کرد، این مهم کمک می‌کند تا مهارت تخصصی دانشجویان نیز ارتقا پیدا کند.

وی اظهار داشت: در مناطقی از استان که فعالیت‌های معدنی انجام می‌گیرد، نیاز شدیدی به نیروی کار وجود دارد، در شهرستانی مانند بردسکن امکان تاسیس آموزشگاه‌های فنی معدن وجود دارد و اگر اتاق بازرگانی و خانه معدن با ما همکاری کنند، قادر به تاسیس آموزشگاه فنی معدن و تربیت نیروی کار تخصصی برای این شهرستان و دیگر نقاط استان خراسان رضوی خواهیم بود.

خراسان رضوی ۴۶ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد، تاکنون ۹۰۰ پروانه بهره‌برداری معدن در این استان صادر شده که از این تعداد ۴۷۲ معدن با استخراج سالانه بیش از ۲۲۰ میلیون تن فعال هستند. ظرفیت اشتغال مستقیم معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی ۱۶۳ هزار نفر است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده