تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۴۱۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا

‌می‌متالز - دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا به موجب الزام درج قیمت تولیدکننده به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام شد.

به گزارش می‌متالز، اتاق اصناف ایران در راستای شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

موارد این دستور العمل بر اساس نامه‌های شماره ۴۰۴۸۵/۴۰۰/۳۷۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ و ۳۷۰/۴۰۰/۴۱۸۹۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:
– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج گردد.
– هر گونه تخفیف بیش از ۳% می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می‌بایست از این گونه اقدامات خودداری گردد.
– در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و …) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحد‌های مربوطه می‌بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام نمایند.
– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالا‌های اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.
– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.
– خرده فروشان می‌بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند؛ لذا با عنایت به بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحد‌های صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ از خرید کالا‌های آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام نمایند.

لازم به ذکر است این طرح مطابق دستورالعمل مدیریت بازار کالا‌های واسطه‌ای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره ۶۰/۲۱۱۷۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت (تصاویر پیوست) در مرحله اول بصورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده