به گزارش میمتالز، عباس تابش درباره طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها اظهار کرد: بررسیها نشان میدهد در حال حاضر قیمت درج شده مصرفکننده روی بسیاری از کالاها واقعی و قانونی نیست و بیشتر قیمتهایی است که با توافق واحدهای تولیدی، واسطهها و فروشگاهها درج میشود. رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: با توجه به اینکه شفافسازی اولویت ما است، وزارت صمت با هدف شفافسازی قیمتها، بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، حذف واسطههای غیرضرور و کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوههای نظارت در بازار، روانسازی نظام قیمتگذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرفکنندگان، طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها را در دستور کار قرار داد. وی با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطهها را کوتاه کرده و قیمتهای کاذب را از میان میبرد، گفت: بر اساس این طرح، تولیدکننده باید روی کالاهای خود، قیمت در کارخانه را درج کرده و فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرفکننده هستند. معاون وزیر صمت گفت: برای اجرای این طرح، کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب خواهند شد؛ البته در فاز اول کالاهایی انتخاب شدهاند که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند. این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوهها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی و پوشک بچه و همچنین ۷ قلم کالای سرمایهای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ از جمله غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی میشود.
دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا به موجب الزام درج قیمت تولیدکننده به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر کشور اعلام شد.
اتاق اصناف ایران در راستای شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر کشور، اعلام کرد. موارد این دستورالعمل، بدین شرح است:
- قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
- هر گونه تخفیف بیش از ۳ درصد باید با کاهش قیمت فروش درج شده تولیدکننده روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.
- در مواردی از قبیل مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد و... و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوط باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام کنند.
- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمینکننده تا مصـرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود، شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خردهفروشی (برای کالاهای اعلام شده ۷ تا ۱۰ درصد منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) باشد.
- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد، مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
- خردهفروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.
با عنایت به بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی کردن قیمتها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، ضروری است همه واحدهای صنفی توزیعکننده از تاریخ ۲۷/۹/۱۴۰۰ از خرید کالاهای آب معدنی، آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابههای گازدار، غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۴/۱۰/۱۴۰۰ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده روی بستهبندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینههای مصوب به منظور شفافسازی اقدام کنند.
منبع: شاتانیوز