تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۴۱۷۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چرا خودرو ایرانی گران‌تر از خارجی است؟

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ساختار درونی و مدیریتی خودروسازان یکی از دلایل تولید خودرو گران است.

به گزارش می‌متالز، چرا با وجود اینکه هزینه انرژی و دستمزد کارگر در ایران ریالی بوده و قیمت مواد اولیه تولید نیز در دنیا یکسان است، اما خودرو‌های داخلی از مشابه خارجی گرانتر هستند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه خودروسازان ناچارند مواد اولیه موردنیاز تولید مانند فولاد و آلومینیوم را دلاری خریداری کنند، هزینه تمام شده تولید افزایش می‌یابد، را نادرست دانست و گفت: با توجه به نرخ ارز، هزینه تامین مواد اولیه خودروسازان خارجی از شرکت‌های خودروساز ایرانی بیشتر است با این وجود خودروسازان خارجی با کیفیت‌ترین خودرو‌ها را با قیمت‌های ارزانتر از محصولات داخلی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

الله ویردی دهقانی افزود: با مقایسه خودرو‌های تولید داخل با خودرو‌های هم سطح آن‌ها در دنیا، به این نتیجه می‌رسیم که با وجود اینکه میزان مواد اولیه موردنیاز هر دو خودرو یکسان است و انرژی و دستمزد کارگر در ایران نیز ریالی است، خودرو‌های داخلی گرانتر هستند.

وی با بیان اینکه جواب این معما را باید در جای دیگری جستجو کرد، اضافه کرد: بخش زیادی از هزینه تمام شده تولید خودرو مربوط به قطعات است و قیمت تمام شده قطعه نیز در ایران بالاست و این امر موجب گران شدن قیمت خودرو می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نرخ آلومینیوم، فولاد، مس، پتروشیمی و.. در دنیا یکسان است با این حال به دلیل بالابودن هزینه تولید قطعات خودرو در ایران، خودرو در کشور ما گران تولید می‌شود، ادامه داد: ساختار درونی و مدیریتی خودروسازان یکی دیگر از دلایل تولیدخودرو گران در ایران می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده