تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۸
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۴۹۳۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحلیل وضعیت قیمت دو فلز آلومینیوم و مس در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - بخش تحلیل سایت بازار فلزات ایران (IranMetalsMarket.ir) اقدام به ترجمه گزارش بانک جهانی نموده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش بینی می‌شود قیمت فلزات در سال ۲۰۲۲ کاهشی باشد. این امر به علت فعالیت‌های کشور‌ها در خصوص حرکت به سمت کربن زدایی است و همچنین خطراتی است که زمین را تهدید می‌کند. همچنین خروج از بحران کووید -۱۹ و کاهش اقدامات تحریک آمیز چین است.

قیمت آلومینیوم


به گزارش می‌متالز، قیمت جهانی آلومینیوم، در حال طی کردن مسیر صعودی خود می‌باشد. به طوری که به بالاترین سطح در سیزده ماهه اخیر رسیده و بهای هر تن آن سه هزار و دویست و بیست و یک دلار می‌باشد. قیمت آلومینیوم افزایش قیمت نشان دهنده افزایش تقاضا برای خودرو‌ها و سایر کالا‌های تولیدی و افزایش در فعالیت‌های ساختمانی است. در سمت عرضه، مقامات محلی در چین به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی، محدودیت افزایش ظرفیت تولید را اعلام کرده اند، به عنوان مثال در منطقه منغولیا که حدود ۱۵ درصد از ظرفیت ذوب آلومینیوم کشور چین را تشکیل می‌دهد و ۹۰ درصد از ذوب در آن منطقه با برق تولیدی از زغال سنگ است افزایش ظرفیت محدود شده است. پیش بینی می‌شد قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۹ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۲ سقوط ۷ درصدی را شاهد باشد. اما علت افزایش بسیار بالای آلومینیوم به سه علت می‌تواند مرتبط باشد.

اولین عامل، تنش‌هایی های است که اخیرا در کشور روسیه به وجود آمده است. این کشور با اوکراین، وارد تنش‌های جدی شده و از آنجایی که حجم صادرات آلومینیوم در این کشور بالا بوده و به عنوان یکی از مهم‌ترین کشور‌های صادرکننده آلومینیوم در جهان شناخته می‌شود، هر نوع تنش سیاسی می‌تواند، این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد.

دومین عامل، مربوط به افزایش قیمت انرژی و نفت بوده، زیرا انرژی در تولید شمش آلومینیوم، سهم ۲۵ درصدی دارد.

عامل بعدی افزایش قیمت جهانی آلومینیوم، تحولاتی است که در بورس فلزات لندن در حال رخ دادن است. در واقع موجودی انبار‌های این بازار مهم و بزرگ فلزات، با کاهش بسیار زیادی مواجه گردیده، به طوری که در پایین‌ترین سطح پانزده سال اخیر قرار گرفته و همین موضوع سبب شده تا کمبود عرضه و در نتیجه افزایش قیمت رخ دهد.

لازم به ذکر است که مشکلات ناشی از کمبود برق باعث ایجاد اختلاف قیمت چهل دلار بر تن برای معاملات سه ماهه نسبت به معاملات نقدی شده که در چهار سال اخیر، بی سابقه بوده است. این موضوع نشان می‌دهد افزایش قیمت همچنان تداوم دارد. برای اطلاع از آخرین قیمت آلومینیوم در ایران و خرید آنلاین شمش آلومینیوم و ورق آلومینیوم به سایت بازار فلزات ایران (IranMetalsMarket.ir) مراجعه نمایید.

تحلیل وضعیت قیمت دو فلز آلومینیوم و مس در سال ۲۰۲۲

قیمت مس


قیمت مس نیز افزایش چشم گیری را تجربه کرد و به طور متوسط ​​در ماه مارس تقریباً ۹۰۰۰ دلار در میلیون تن بود - سطحی که تقریباً در آن در یک دهه گذشته دیده نشده بود.

این امر تاحدودی به علت افزایش تقاضای چین با سرمایه گذاری قوی در زیرساخت‌ها و ساخت و ساز‌ها بوده است. با روند رو به رشد مصرف مس مخصوصا در حوزه انتقال انرژی، به ویژه برای خودرو‌های برقی (EV) و تولید انرژی تجدیدپذیر، در آینده، تقاضای مس افزایش می‌یابد.

در مورد عرضه کاهش موجودی و تهدید به اعتصاب در شیلی و پرو خطرات تولید معدن را افزایش داده و قیمت‌ها را افزایش داد.

انتظار می‌رود پروژه‌ها و توسعه‌های مهم جدید طی چند سال آینده در شیلی، جمهوری کنگو، اندونزی، مغولستان، پاناما و پرو رخ دهد. با این حال، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ با تحقق منابع جدید قیمت مس ۱۲ درصد کاهش یابد. برای مشاهده آخرین قیمت مس کاتدی در ایران و خرید آنلاین کاتد مس می‌توانید به سایت بازار فلزات ایران ((IranMetalsMarket.ir)) مراجعه نمایید.

تحلیل وضعیت قیمت دو فلز آلومینیوم و مس در سال ۲۰۲۲

منبع: رجا نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده