تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۴۱۸۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آغاز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون‌های تخصصی/ اهتمام نمایندگان برای بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به آذربایجان

‌می‌متالز - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۱ از امروز در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: تا امروز نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود بودند و ۱۰ روز فرصت داشتند تا لایحه بودجه ۱۴۰۱ را مطالعه کرده و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه این لایحه روی رویکرد اشتغالزایی و رشد اقتصادی هشت درصدی تمرکز دارد، افزود: رشد اقتصادی هشت درصدی یک هدفگذاری قابل توجه و مهم است که ۴.۵ درصد آن از طریق سرمایه‌گذاری و ۳.۵ درصد نیز از طریق ارتقاء بهره‌وری حاصل خواهد شد.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: اگر تمام دستگاه‌های دولتی ورود مطلوبی داشته باشند، لایحه بودجه سال آینده یک بودجه اشتغال آفرین است که می‌تواند منجر به توسعه در بخش‌های مختلف شود؛ چرا که هر جا سرمایه‌گذاری اتفاق افتد و به تولید اهمیت داده شود، اشتغال ایجاد خود به خود ایجاد خواهد شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: این ۴.۵ درصد معادل سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی (۴ هزار همت) است که بخشی از این رقم از طریق سرمایه‌ها و اعتبارات بانک‌ها در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، معادن، کشاورزی و خدمات اتفاق می‌افتد.

اهتمام نمایندگان برای بازگشت ۱۵​ درصد حقوق دولتی معادن به استان

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: طبق قانون ۱۵ درصد از سهم حقوق دولتی معادن که بخش قابل توجهی از آن مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی معادن مناطق مختلف است، باید به استان مربوطه بازگردد و همانجا هزینه شود.

میرتاج‌الدینی یادآور شد: مثلا اگر نظارت دقیقی صورت گیرد، حدود چندهزار میلیارد تومان از حقوق معدن مس سونگون که زیرمجموعه مس کشور است، باید در استان هزینه شود.

وی اضافه کرد: وقتی معدن بزرگی مثل مس سونگون با دو فاز کنستانتره و فاز‌های ذوب و پالایش و سرمایه گذاری‌های عظیم فعالیت می‌کند، ۱۵ درصد حقوق دولتی آن کل محرومیت منطقه را از بین می‌برد؛ این درحالی است که روستا‌های اطراف ورزقان حتی راه آسفالته و مناسب ندارند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با اعلام اینکه در معدن اندریان هم میزان برداشت و حقوق مالکانه اصلا مشخص نیست، از اهتمام جدی نمایندگان برای بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان خبر داد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده