تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۴۱۹۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد۶۳ درصدی اعتبارات برای مناطق محروم/ اعتبار جدید ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای شهرستان‌های کمتر برخوردار

رشد۶۳ درصدی اعتبارات برای مناطق محروم/ اعتبار جدید ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای شهرستان‌های کمتر برخوردار
‌می‌متالز - در بودجه ۱۴۰۱، ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه آن برای شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری است در نظر گرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، منابع مناطق محروم و شهرستان‌ها یی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری است در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۳ درصد رشد دارد.

منابع مناطق کمتر برخوردار و شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری است در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان است.

در لایحه بودجه از سه درصد درآمد‌های نفتی دو سوم آن به شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌ها مناطق کمتر برخوردار ۳۱ استان کشور اختصاص می‌یابد که این رقم از ۵ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به ۶ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

همچنین در بودجه ۱۴۰۱، ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه آن برای شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری است در نظر گرفته شده که این قم در بودجه سال جاری حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود.

منابع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به شهرستان‌هایی اختصاص پیدا میکند که شاخص‌های زیربنایی، تولیدی، فرهنگی و اجتماعی آن زیر میانگین کشوری باشد. عناوین شاخص‌ها و وضعیت شهرستان‌ها در دستورالعمل اجرای بودجه ۱۴۰۱ تدوین خواهد شد.

علاوه بر این موارد رویکرد اصلی صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها که آیین‌نامه آن به زودی در دولت طرح و نهایی می‌شود برمبنای ایجاد توازن و کمک به مناطق کمتر برخوردار شکل خواهد گرفت.

با این وجود بدون در نظر گرفتن منابع صندوق عدالت و پیشرفت استانها، منابع مناطق محروم و شهرستان‌های کمتر برخوردار با رشد بیش از ۶۳ درصدی از حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد در بودجه سال جاری به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده