تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۴۱۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ / تمام چیز‌هایی که باید بدانیم

‌می‌متالز - صرافی ارز دیجیتال یا صرافی رمز ارز مفهومی نوبنیاد و در حال گسترش است. به نسبت تنوع و بنیان ایجاد ارز‌های دیجیتال، صرافی‌ها نیز متنوع‌تر می‌شوند. صرافی ارز دیجیتال به دو نوع اصلی صرافی ارز دیجیتال متمرکز و صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز تقسیم می‌شود

به گزارش می‌متالز، این نوع صرافی واسطه‌ای (اینترفیس یا پلتفرم) آنلاین برای تبدیل انواع ارز‌های کریپتو به یکدیگر است. در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال ارز‌های فیات (بدون پشتوانه) مانند دلار‌ها و پوند‌ها و ریال‌ها و دیگر ارز‌های ملیت دار نیز تبادل می‌شوند.

ارز‌های کریپتوکارنسی و ارتباط آن‌ها با صرافی ارز دیجیتال

ارز‌های دیجیتال یا رمز ارز‌ها در حوزه کریپتوکارنسی تولید می‌شوند. تقریبا همه به یک معنا اشاره دارند. به دلیل جدید بودن این مفهوم و تولید لحظه‌ای مفاهیم جدید در این حوزه، ترجمه‌های مختلفی از آن وجود دارد. ارز‌های دیجیتال اولین بار از طریق بیتکون معرفی شدند. ایجاد کننده بیتکون با نام مستعار شناخته می‌شود. مبنای فکری و دلیل ایجاد بیت کوین، تولید ارزی با پشتوانه منطقی و اثبات پذیر بود. انرژی (الکتریسیته) و حل الگوریتم و وجود سقف تولید مبانی ارزش دار بودن بیت کوین هستند.

در ادامه اتریوم بر اساس ماشین مجازی جهانی و قرارداد‌های هوشمند و غیرمتمرکز، امکان تولید نوع دیگری از ارز دیجیتال را با انرژی کمتر و سخت افزار ارزان‌تر فراهم کرد. اتریوم نمونه‌ای از ارز با سقف تولید بالاتر و با ایده امکان تولید عادلانه‌تر در هزینه سخت افزار اولیه است. اتریوم با هدف اصلاح اشکالات بیت کوین ایجاد شد. در اتریوم و ارز‌های مشابه آن، قرارداد‌های هوشمند با اثبات پذیری و قطعیت درونی خود، لزوم وجود شخص ثالث برای تایید در تراکنش را از میان بردند. اغلب دولت‌ها با ارز‌های ملیت دار در مقابل ارز‌های دیجیتال صف آرایی کرده اند. صرافی‌های ارز دیجیتال نیز در مقابل سیاست‌های کنترلی دولت‌ها واکنش‌های متفاوت از خود نشان می‌دهند. این دو نوع از شکل تولید رمز ارزها، انواع صرافی ارز دیجیتال را هم ساماندهی کردند.

این صرافی‌ها دارای مالک خاص و ثبت شده هستند و شبیه به بانک‌های امروزی عمل می‌کنند. صرافی ارز دیجیتال متمرکز تحت نظر قوانین محل ثبت خود اقدام می‌کند. از مزیت‌های این نوع از صرافی امکان بیمه شدن دارایی‌های آن است.

در عین حال تراکنش‌های آن بایست شفاف و قابل رهگیری باشد. در مقابل حملات سایبری و هک شدن ضعیف اند. اغلب رمز ارز‌ها و ارز‌های فیات در آن قابل مبادله اند. مواردی که مخالف قانون محل ثبت باشند، طبعا در این نوع از صرافی قابل معامله نیستند. انتقال دارایی در این نوع صرافی از طریق تایید صراف انجام می‌گیرد و به غیر از مراحل احراز هویت؛ تایید شخص ثالث برای هرتراکنشی لازم است. در مورد صرافی ارز دیجیتال متمرکز، پیشروان معامله در ارز‌های کریپتو می‌گویند: اگر در صرافی متمرکز تراکنش انجام دادید، بهتر است پول خود را حتما به کیف پول امن دیجیتال تان منتقل کنید.

در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز کلیه واریز‌ها و برداشت‌ها نظیر به نظیر انجام می‌شود. برای اطلاع دقیق و فنی؛ مطالعه وایت پیپر ماشین مجازی جهانی و قرارداد‌های هوشمند مناسب است. در پلتفرم غیر متمرکز اقداماتی مشابه رمز ارز‌ها با پایه غیر متمرکز انجام می‌شود.

کلیه مبادلات بر پایه قرارداد‌های هوشمند و بدون لزوم و حضور شخص ثالث و مالک صرافی انجام می‌گیرد. اینترفیس فقط محلی برای ملاقات مجازی دو طرف قرارداد مبادله است. نرخ تبدیل و دستمزد صرافی نیز بر مبنای “گس فی” برداشت می‌شود. تامین کننده امنیت مبادله نیز قطعیت و اثبات پذیری قرارداد‌های هوشمند است.

تمام جزئیات انتقال و تبدیل، شفاف و ثبت می‌شود. اطلاعات ثبت شده از بین نمی‌روند یا قابل نابود کردن نیستند؛ چون ماشین جهانی مجازی در یک محل مستقر نیست. (مگر تک تک کامپیوتر کاربران و بلاکچین را با هم نابود کنند). دولت‌ها و تمرکزگرایان خصوصا با این نوع از صرافی به دلایل مختلف مخالف اند. جنس مخالفتشان شبیه مخالفت با مفهوم ارز‌های دیجیتال است. اغلب دولت‌ها حتی با صرافی‌های متمرکز دیجیتال نیز مخالف اند، چون از پایه با گسترش و تنوع و خصوصا غیر قابل رهگیری بودن تراکنش‌های مالی مسئله دار هستند.

 

منبع: فارنت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده