تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۱۰
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۴۲۱۱۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس سردفتران و دفتریاران استان البرز:

نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی به نفع مردم است/ نگاه دولت به مقوله سند رسمی، نگاه درآمد زا است

‌می‌متالز - رئیس سردفتران و دفتریاران استان البرز با اشاره به دلایل بالا رفتن هزینه‌های سند نقل و انتقال خودرو گفت: متأسفانه از دیرباز نگاه دولت به مقوله سند رسمی، نگاه درآمد زا بوده است و دفاتر اسناد رسمی به موجب قوانین مأمور وصول بسیاری از حقوق دولتی هنگام صدور سند رسمی شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نصرتی امروز در نشست خبری، گفت: ۲۷۴ دفتر اسناد رسمی با مساحت ۳۰هزار و ۵۰۰ متر مربع در البرز فعال است و این دفاتر اسناد رسمی با توجه به خدمات حاکمیتی به انواع اسناد غیر معقول مانند ملک و اسناد غیر مالی مانند رضایت و تعهد می‌پردازد.

وی با عنوان اینکه وظیفه دفاتر اسناد تنظیم سند رسمی است، گفت: صلاحیت دفاتر اسناد رسمی عام است و می‌تواند هر نوع سندی تنظیم کند و به اسناد اعتبار می‌دهد.

نصرتی تصریح کرد: از مسوولان و نمایندگان خواستاریم از ظرفیت دفاتر در راستای سهولت انجام امور مردم استفاده شود این در حالیست که کار دفاتر توسط کارشناسان ارشد حقوق و فقه اداره می‌شود و حدود ۱۵۶هزار ساعت مشاوره حقوقی رایگان با ارزش حدود ۳۵۰ میلیارد ریالی ارائه شده است.

این مدیر استانی با عنوان انجام سالانه حدود ۷۰۰هزار خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی استان بدون دریافت حقوق دولتی، اظهار داشت: این خدمات ثبتی بدون دریافت حقوق دولتی انجام می‌شود در حالی که انواع مالیات دولتی و عوارض شهرداری و بیمه نامه را پرداخت می‌کند.

نصرتی گفت: کانون سردفتران استان البرز دارای واحد‌ها و کمیسیون‌های متعدد است که شامل واحد‌های حقوقی، بازرسی، آموزش، رفاه و ... است که با آحاد مردم سروکار دارند و در این بین واحد بازرسی به شکایت مردم رسیدگی می‌کنند و این نظارت بدون اغماض و با تخصص به موضوع مورد نظر، رسیدگی می‌شود. بازرسی کانون‌ها به صورت تخصصی انجام می‌شود و خیلی از شکوایه‌ها توسط مراجع قضایی از کانون استعلام شده و به کمیسیون حقوقی و مراجع قضایی منتقل می‌شود.

نصرتی راجع به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر خدمات دفاتر اسناد رسمی، تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی همچون سایر دستگاه‌ها تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا بود، اما شیوع این ویروس نه تنها موجب کاهش خدمات این دفاتر نشده است بلکه موجب شد دستگاه‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاک برون سپاری‌های خود را عملیاتی کنند. همچنین دفاتر اسناد رسمی عهده دار اجرای طرح الکترونیکی شدن گواهی مالیاتی نقل و انتقال املاک و پذیرش تقاضانامه‌های صدور اجراییه اسناد لازم الاجرا شد. به علاوه اینکه صدور مفاصاحساب مالیاتی نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به صورت الکترونیکی پس از ارایه مدارک لازم در کمتر از ۲ ساعت انجام می‌شود.

رئیس سردفتران و دفتریاران استان البرز با تاکید بر اینکه نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی به نفع مردم است، ادامه داد: صدور سند نقل و انتقال خودرو توسط راهنمایی و رانندگی مغایر راهبرد‌های اصلی نظام مانند اصل ۴۴ قانون اساسی، کوچک سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است.

وی در مورد هزینه‌های سند نقل و انتقال خودرو در دفتر اسناد رسمی و برای روشن شدن اینکه در حال حاضر برای صدور یک سند رسمی خودرو چه هزینه‌هایی در دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود در جدول زیر هزینه سند خودروی دنا پلاس توربور اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ در سال جاری را با ارزش معاملاتی ۲.۹۶۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال (اعلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی) به عنوان نمونه ارائه کرد.

نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی به نفع مردم است/ نگاه دولت به مقوله سند رسمی، نگاه درآمد زا است

نصرتی با اشاره به موارد مذکور در جدول فوق گفت: عوارض سالیانه شهرداری را نیز که طبق تبصره ۱ ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۸۷ باید پرداخت شود.

وی افزود: لازم به ذکر است که ارزش واقعی این خودرو در بازار تقریباً ۴۲۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال است و سردفتر با تنظیم سند آن و دریافت تقریباً ۳۵۰۰۰۰۰ ریال مسوولیتی بر اساس ارزش واقعی خودرو را عهده دار می‌شود.

نصرتی با اشاره به دلایل بالا رفتن هزینه‌های سند نقل و انتقال خودرو گفت: متأسفانه از دیرباز نگاه دولت به مقوله سند رسمی، نگاه درآمد زا بوده است و دفاتر اسناد رسمی به موجب قوانین مأمور وصول بسیاری از حقوق دولتی هنگام صدور سند رسمی شده‌اند.

وی ادامه داد: همزمان با بالا رفتن ارزش خودرو‌ها ناشی از تورم بی‌سابقه، متأسفانه سازمان امور مالیاتی نیز ارزش مالیاتی خودرو‌ها را بالا برد که مأخذ وصول هزینه‌های مختلف مالیات نقل و انتقال، حق الثبت، عوارض سالیانه شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده گردید و نمایندگان مجلس نیز بدون توجه به قدرت پایین مردم در پرداخت این هزینه‌ها، وصول هزینه اجرای طرح حدنگار را نیز در تنظیم سند رسمی نقل و انتقال قرار دادند و حتی در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مالیات‌ها و عوارض جدید و بیشتری پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده