تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۴۲۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش حدود ۲۵ درصدی ارزش تجارت خارجی مازندران

‌می‌متالز - ارزش تجارت خارجی مازندران در ۹ ماهه امسال، براساس تازه‌ترین گزارش حوزه نظارت گمرکات استان، با حدود ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده و تقریبا برابر با ارزش تجارت خارجی کل سال گذشته شده است.

به گزارش می‌متالز، روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات مازندران با انتشار گزارش ۹ ماهه امسال، ارزش تجارت خارجی استان در این مدت را یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار اعلام کرد.

ارزش تجارت خارجی مازندران در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۸۰۷ میلیون دلار و در مجموع سال ۹۹ هم یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار بود.

طبق گزارش روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات مازندران، حدود ۲۰ درصد از تجارت خارجی استان در ۹ ماهه سال جاری مربوط به صادرات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه درصدی نشان می‌دهد.

ارزش صادرات مازندران در ۹ ماهه امسال ۲۱۲ میلیون و ۴۸ هزار دلار اعلام شده که معادل حدود ۲۰ درصد ارزش کل تجارت خارجی است. ارزش صادرات ۹ ماهه پارسال هم ۱۳۶ میلیون و ۵۳ هزار دلار معادل حدود ۱۷ درصد کل تجارت خارجی استان بود.

گزارش حوزه نظارت گمرکات مازندران نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال‌جاری در مجموع ۲ میلیون و ۹۰۵ تن کالا بین گمرکات مازندران و کشور‌های مختلف جهان مبادله شد که حدود ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

ناظر گمرکات مازندران در توضیح عملکرد تجارت خارجی استان به روابط عمومی این مجموعه گفت: مقایسه صادرات گمرکات مازندران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۴۵ و ۵۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

علی یوسفی منش با اعلام اینکه مقاصد کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران ۴۷ کشور بوده از روسیه با ۲۳۲ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون و۸۵۲ هزار دلار به عنوان مهم‌ترین طرف تجاری استان یاد کرد.

وی گفت که قزاقستان با ۱۶۹ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیون و ۹۸۱هزار دلار، ترکمنستان با ۱۳۸هزار تن به ارزش ۱۲ میلیون و ۹۶۷ هزار دلار، عراق با ۹۵ هزار تن به ارزش ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار و آذربایجان با ۱۳ هزار تن به ارزش هفت میلیون و ۲۳۹ هزار دلار از دیگر طرف‌های مهم تجاری مازندران بودند.

ناظر گمرکات مازندران گفت: سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت به لحاظ وزنی ۲ میلیون و ۱۹۸ هزار تن و از حیث ارزش ۸۷۸ میلیون و ۵۸۵ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۹ درصد و از لحاظ ارزش ۳۱ درصد رشد یافته است.

وی افزود: مبدأ کالا‌های وارداتی در ۹ ماهه سال‌جاری ۲۵ کشور و به ترتیب امارات متحده عربی با ۸۰۴ هزار تن به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار، ترکیه با۴۷۱ هزار تن به ارزش۱۹۶ میلیون دلار، روسیه با ۳۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳۴ میلیون دلار، قزاقستان ۱۱۴هزار تن به ارزش ۳۳ میلیون دلار و آلمان با ۱۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: در این مدت ۱۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۷ میلیون و۶۷۷ دلار از طریق گمرکات مازندران به کشور‌های همسایه ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی رشد۳۱۸ و۲۶۴ درصدی نشان می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده