تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۷:۲۱
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۲۴۳۷۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران:

صادرات مازندران به ۱۰ کشور/ مقصد شاخص: عراق

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران بابیان اینکه گرچه مازندران ظرفیت صادراتی بالایی دارد و ۳۰ کشور در لیست صادراتی آن هستند، اما اکنون تنها به ۷ تا ۱۰ کشور صادرات دارد و شاخص مقصد صادراتی این استان نیز عراق است.

به گزارش می‌متالز، عبدالله مهاجر دارابی با اشاره به افزایش ۵۸ درصدی صادرات استان، این میزان رشد را کمتر از ظرفیت صادراتی مازندران عنوان و اظهار کرد: بخشی از صادرات ما به دلیل آنکه خارج از راه معمول صورت می‌گیرد در آمار صادرات استان نمی‌آید که باید برای آن فکری کرد.

وی از مسوولان خواست تا نگاه جدیدی به حوزه صادرات داشته باشند و تأکید کرد که اگر مبنای ما صادرات است باید مشکلات این حوزه را شفاف ببینیم.

رئیس بخش خصوصی مازندران گفت: این بخش انتظار دارد که اگر اهلیت رسیدگی به مشکلات با دولت است و مسائل و مشکلات را می‌داند باید آن‌ها را حل کند.

مهاجر دارابی بابیان اینکه گرچه مازندران ظرفیت صادراتی بالایی دارد و ۳۰ کشور در لیست صادراتی آن هستند، اما اکنون تنها به ۷ تا ۱۰ کشور صادرات دارد و شاخص مقصد صادراتی این استان نیز عراق است.

وی خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر مشکلات صادرات را به‌درستی ببینیم می‌توانیم آن‌ها را حل کنیم.

مهاجر دارابی از اینکه بنا به گفته رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران، هر دو روز یک‌بار بخشنامه جدید صادر می‌شود، افزود: در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست و ما با این شرایط نمی‌توانیم تحولی را در کشور ایجاد کنیم و تکلیف صادرکننده هم مشخص نیست.

رئیس اتاق مازندران بابیان اینکه بخش دولتی باید به بخش خصوصی باور و اعتماد داشته باشد و این بخش را جدی بگیرد، گفت: اگر موانع صادرات برطرف شود، مطمئناً مالیات و دارایی به‌اندازه کافی گرفته خواهد شد و اشتغال نیز شکوفا می‌شود.

در این مراسم، سه نفر از نمایندگان فعالان اقتصادی در بخش‌های کشاورزی و صنعت و از صادرکنندگان نمونه استان، به بیان سخنان خود پرداختند.

در پایان مراسم از ۳۴ تولیدکننده برتر استان مازندران طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در بخش‌های صنعت و کشاورزی قدردانی شد. مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران به دلیل همه‌گیری کرونا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار نشده بود.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده