تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۳۹۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی صادر شد

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در ۹ ماهه امسال یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار کالا از این استان صادر شد.

به گزارش می‌متالز، غلامعلی راستی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به اینکه پیش‌بینی صادرات استان در سال جاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است، افزود: محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، معدنی و صنعتی عمده‌ترین محصولات صادراتی استان و کشور‌های ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، گرجستان، بلغارستان و امارات نیز کشور‌های اصلی هدف صادرات استان هستند.

وی همچنین از صدور ۱۷۳۱ فقره کارت بازرگانی در استان در سال جاری خبر داد و گفت: ۳۷۰ صادرکننده در استان فعالیت می‌کنند که ۶ نفر از آنان در سال جاری به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شده‌اند و آذربایجان شرقی نیز از نظر صادرات در رتبه ۶ کشور قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم از سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری اسلامی ایران به این استان خبر داد.

محمد کلامی اظهار داشت: این سفر فرصت مغتنمی برای انتقال مسائل و مشکلات حوزه تولید و صادرات به دولت و جذب اعتبارات مناسب در این حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه آذربایجان شرقی در دیپلماسی اقتصادی کاملاً فعال خواهد بود، افزود: برای ارتباط اقتصادی با کشور‌های همسایه برنامه‌های بسیار مدون و تعریف شده‌ای داریم.

کلامی شناسایی بازار‌های هدف را یکی از مولفه‌های مهم برنامه صادراتی استان برشمرد که اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در این زمینه نقش بسزایی بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات حوزه صادرات مربوط به استان و برخی در سطح ملی است، گفت: در سطح استانی به هیچ عنوان نباید مانع و مشکلی برای صادرکنندگان ایجاد شود و در این راستا باید فرایند‌ها و کاهش زمان ارائه خدمات به صادرکنندگان از سوی دستگاه‌های مسئول به درستی احصا شود.

کلامی خاطرنشان کرد: با کسانی که در آذربایجان شرقی برای صادرات مشکل ایجاد می‌کنند باید برخورد شود.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان، گفت: شرایط آذربایجان شرقی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید سهل‌تر از استان‌های دیگر باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده