تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۴۲۶۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار همچنان ابهام دارد

‌می‌متالز - فردا بازار سرمایه با عرضه کمتری روبه‌رو خواهد بود و فشار فروش به نسبت امروز کاهش و روند متعادلی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، بهبود بازار سرمایه با رفع ابهام در روند مذاکرات و از بین رفتن محدودیت‌ها، مشخص شدن وضعیت برجام و به مراتب افزایش حجم معاملات شکل می‌گیرد و از طرفی هم پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه باید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سهیلا نقی پور، مدیر معاملات بر خط کارگزاری بانک صادرات گفت: امروز ۱۱ دی ماه، بازار سرمایه با افت ۱۸.۴۱۶ واحدی شاخص به عدد یک میلیون و سیصد و هشتاد و هفت واحد رسید. همچنین بازار شاهد ۴۵۰ میلیارد تومان خالص خروچ پول حقیقی بود.

وی افزود: با این که ۶۴۱ میلیارد تومان خرید حقوقی‌ها بوده، اما همچنان شاهد خروج حقیقی‌ها در دی ماه و صف‌های فروشی که توسط اهالی بازار سرمایه که اعتمادشان رفته، هستیم. در پایان بازار جمع ارزش صف‌های فروش ۵۸۴ میلیارد تومان و ارزش معاملات در بورس امروز در سطح سه هزار میلیارد تومان بوده و تا زمانی که در ارزش معاملات تغییری حاصل نشود، اوضاع بهتر نخواهد شد.

نقی پور عنوان کرد: تقاضا در نماد‌های گروه قندی مثبت بود و صنایع خودرو، پالایشگاهی و فولاد، برای این که حرکت صعودی را تجربه کنند نیاز به نقدینگی دارند. همچنین احتمال افزایش قیمت نفت پیش‌بینی شده که رشد خواهد داشت؛ بنابراین تقاضا را در گروه پالایشی افزایش خواهد داد و حذف قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره محصولات فولادی جزو اخبار مهم در صنعت فولادی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار امروز تقاضا را شاهد نبود و این کمبود تقاضا، مسیر بازار را به سمت نزول پیش خواهد برد و یکی از دلایل آن هم این است که سرمایه‌گذاران به دلیل نرخ اوراق و نرخ بهره بانکی ورود نمی‌کنند. با توجه به این که بانک مرکزی در آخرین گزارشی که منتشر کرد، نرخ بهره بدون ریسک را به یک عدد بالاتر نسبت به دوره‌های قبلی رساند که ۲۱.۱۱ درصد بوده و از ابتدای امسال تا الان بالاترین نرخ بوده است.

مدیر معاملات بر خط کارگزاری بانک صادرات بیان کرد: بهبود بازار سرمایه با رفع ابهام در روند مذاکرات و از بین رفتن محدودیت‌ها، مشخص شدن وضعیت برجام و به مراتب افزایش حجم معاملات شکل می‌گیرد؛ از طرفی هم پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه باید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، شاخص مدتی است که در کانالی نزولی به سر می‌برد که پس از برخورد به کف آن اکنون فاز صعودی به خود گرفته و سقف کانال را در محدوده ۱.۴ میلیون واحدی هدف قرار داده است؛ هر چند کف شاخص در حمایت قبلی تقریبا بسته شده است، خروج کلی دیده نمی‌شود؛ بنابراین برای فردا تحرک در نماد‌های کوچک و هم‌وزن خواهد بود.

نقی پور اظهار کرد: بازار سرمایه احتمالا با عرضه کمتری روبه‌رو خواهد بود و فشار فروش به نسبت امروز کاهش و روند متعادلی را شاهد خواهیم بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده