تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۴۲۹۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه است

‌می‌متالز - رئیس سابق واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای شرکت فولاد مبارکه گفت: کارخانه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه است.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز بازدیدجمعی از اصحاب رسانه شهرستان لنجان از طرح‌های جدید شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه تصفیه آب و بازچرخانی پساب و همچنین حضور در خط تولید نوردگرم صورت پذیرفت.

در حاشیه این بازدید سید رسول موسوی رئیس سابق واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت تولید کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در سال ۹۹ از ۷/۱ میلیون تن عبور کرده‌است و در زمینه مصرف آب نیز ۸۴درصد کاهش مصرف آب داشته‌ایم.

موسوی افزود: یکی از دلایلی که سبب کاهش مصرف آب در این زمینه شد مواجه کشور با معضل خشکسالی بود و در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه در جهان به عنوان الگوی کاهش مصرف آب شناخته میشود و در میان بسیاری از شرکت‌های تولیدی فولاد دارای کمترین میزان مصرف آب است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین تصفیه خانه‌های آب صنعتی کشور در کارخانه فولاد مبارکه است به طوریکه حدود ۹ سال قبل قراردادی با اداره آب و فاضلاب استان اصفهان انعقاد شد که بر اساس آن پساب ۹ شهر هم‌جوار فولاد مبارکه را گرفته و تصفیه میشود و مجدد در سیکل تولید مورد باز چرخانی قرار میگیرد که یکی از این تصفیه‌خانه‌ها در شهر ورنامخواست است.

رئیس سابق واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در همین خصوص و در سال ۹۹ بالغ‌بر چهار میلیون مترمکعب پساب انسانی وارد کارخانه فولاد مبارکه شد و بعد از تصفیه در همین صنعت مورد استفاده قرار گرفت.

موسوی به بیان سرمایه گزاری‌های انجام شده در این زمینه پرداخت و یادآور شد: در زمینه موضوعات زیست محیطی و تصفیه پساب کارخانه فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی انجام شده است به طوریکه هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در ۱۰ سال گذشته برای ساخت تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی و انسانی صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: فروش شرکت فولاد مبارکه در سال۹۹ بالغ‌بر ۷۷۴ هزار میلیارد ریال بوده‌است که سود خالص آن ۹۹/۳۸۳ هزار میلیارد ریال بوده و همچنین خوداظهاری مالیاتی این کارخانه ۳۲ هزار میلیارد ریال بوده‌است.

رئیس سابق واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه گردش مالی شرکت فولاد مبارکه در بورس به اندازه بودجه سال ۹۹ کشور بوده‌است بیان کرد: کارخانه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه با ظرفیتی بالغ بر۱۱/۲ میلیون تن است که حدود ۷ میلیون تن از آن در فولاد مبارکه و فولاد سبا تولید می‌شود و مابقی آن در فولاد هرمزگان و شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در حال تولید است.

موسوی در ادامه به بیان شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه پرداخت و عنوان کرد: از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه می‌توان به فولاد سبا با ظرفیت تولید ۱/۶میلیون تن، فولاد هرمزگان با ظرفیت قابل‌افزایش به ۳میلیون تن و همچنین فولاد سفیددشت که یکی از طرح‌های هفت‌گانه دولت بود که به فولاد مبارکه سپرده شد و احیای مستقیم آن صورت گرفت و فولادسازی آن در همین سال با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن و کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان با ظرفیتی بالغ‌بر ۵۰۰ هزار تن که ۶۶ درصد از آن متعلق به فولاد مبارکه است از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه این کارخانه است.

رئیس سابق واحد توسعه و تکامل منطقه‌ای شرکت فولاد مبارکه گفت: کارخانه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است به‌معنای اینکه هیچ کارخانه‌ای در دنیا وجود ندارد که به‌طور متمرکز هشت مدول و مگا مدول احیای مستقیم داشته باشد و آهن اسفنجی را تولید کند.

موسوی تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه بالغ بر۱۱/۱۴ میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کند و تنها کارخانه‌ای در کشور است که چرخه تولید آن از سنگ تا رنگ صورت می‌گیرد، زیرا سنگ‌آهن وارد این کارخانه می‌شود و در انتها به انواع و اقسام ورق‌های سیاه، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورسی در بازار با ارزش ۳۱۲ هزار میلیارد تومان و همچنین رتبه سوم در بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ ارزش ثبتی با سرمایه ۲۹۳ هزار میلیارد تومان است.

منبع: صدای لنجان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده