تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۴۳۶
کد خبر: ۲۴۲۹۵۳
سرویس خبر : انرژی

مدیرعامل شستا خواستار استفاده پتروشیمی خراسان از پساب شهری شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: پتروشیمی خراسان برای تامین آب مورد نیاز خود به علت خشکسالی باید از پساب شهری استفاده کند و صنایع دیگر هم در پی این راهکار باشند.

به گزارش می‌متالز، علی رستمی روز جمعه در جمع کارکنان پتروشیمی خراسان اظهار داشت: صنعت پتروشیمی باید عملیات اجرایی استفاده از پساب شهری را به زودی آغاز کند چرا که هم اینک مشکلات جدی در بحث تامین آب شرب و بخش کشاورزی وجود دارد.

وی به تامین آب برخی از پتروشیمی‌ها به ویژه کرمان اشاره‌ای کرد و افزود: هم اینک دیگر این مجتمع بزرگ اقتصادی مشکل تامین آب ندارد چرا که آب از خلیج فارس تامین کرده است.

رستمی با بیان اینکه مشکل در تامین آب نباید مانع اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شود گفت: شرکت پتروشیمی ۲۵ سال است که در بجنورد ایجاد شده است، اما تاکنون توسعه‌ای به علت مشکلات آب نداشته اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بر توسعه صادرات محصولات پتروشیمی به خصوص به افغانستان تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم این ظرفیت را نگه داریم، مزیت این استان هم مرز بودن با کشور همسایه است که در این راستا نیز باید از این ظرفیت درست بهره برداری کنیم.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هر ظرفیت معدنی در استان خراسان شمالی وجود داشته باشد، مورد حمایت قرار می‌دهیم اظهار داشت: در این زمنیه علاقه‌مند به سرمایه گذاری هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان با بیان اینکه تمامی نیرو‌ها متقاضی اجرای پروژه‌های توسعه‌ای هستند گفت:، اما تاکنون برخی از سهمامداران از آن ا ستقبال نداشته اند که این امر مانع کار بوده است.

علیرضا بابازاده افزود: کمبود آب و نذاشتن سودآوری از جمله دلایل سهام داران برای موافقت نکردن در پروژه‌های توسعه‌ای بوده است.

وی اظهار داشت: این واحد صنعتی در ۹ ماه سال جاری ۱۰۸ میلیون دلار انواع محصول صادر کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲.۶ برابر رشد دارد.

بابازاده افزود: در سال ۷۵ واحد‌های اوره و آمونیاک پتروشیمی خراسان به بهره برداری رسید که با فراز و نشیب‌های زیادی در ارزآوری و اشتغال پایدار استان موثر است.

وی گفت: پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی داشته است.

وی اظهار داشت: تا پایان ۹ ماه امسال در سه محصول اصلی شرکت؛ آمونیاک ۲۷۵ هزار تن، اوره ۴۷۰ هزار تن و ملامین ۱۷ هزار تن تولید داشته ایم که این ارقام معادل ۱۱۵ درصد از برنامه تولید است و ۱۵ درصد بیشتر از میزان برنامه و بودجه پیش بینی شده است.

بابازاده افزود: بزرگترین سرمایه گذار پتروشیمی خراسان هلدینگ سرمایه گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین "تاپیکو" از هلدینگ‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی "شستا" است.

وی گفت: شرکت پتروفرهنگ، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و سهامداران حقیقی از دیگر سهامداران این مجتمع اقتصادی هستند.

این مجتمع سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می‌کند.

طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده