تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۴۴۰
کد خبر: ۲۰۰۰۴۱
سرویس خبر : انرژی
نگاهی اجمالی به غول هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس:

بازگشت "فارس" برای جدال با "فملی" و "شستا"

‌می‌متالز - "فارس" با داشتن بیش از ۳۰ شرکت پتروشیمی، پالایشگاهی، سرمایه‌گذاری و زیر مجموعه‌ها، ارزش بازار آن در حال حاضر نباید کمتر از ۱۰ میلیارد دلار (با دلار ۲۵ هزار تومانی فعلی) باشد اما؛ در ۷ ماه پیش، ارزش بازار (مارکت) این غول بزرگ پتروشیمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار بود، آیا نمی‌توان انتظار ورود مجدد غول قدیمی تاثیرگذار در شاخص را کشید.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای این گزارش زمانی که نام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌میان می‌آید تمامی سهامداران در انتظار آگاهی از آخرین وضعیت طرح‌های توسعه‌ای شرکت و زمان بهره‌برداری و سودسازی آن نشسته باشند ضمن آنکه نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که هیچ طرحی بدون توجیه اقتصادی در این شرکت آغاز نمی‌شود و تمامی پروژه‌ها سودآور هستند.

بازگشت

آغاز قرن جدید و پروژه‌هایی برای رشد صعودی تولید و درآمد


برپایه این گزارش، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این هلدینگ بزرگ پتروشیمی کشور برای سال ۱۴۰۱ نیز حاکی از آن است که طرح‌هایی نظیر «پتروشیمی دهدشت»، «طرح شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی نوری» و «بخش دوم فاز دوم طرح گاز‌های فلر» به نتیجه خواهند رسید.

طرح‌های توسعه‌ای زمانی برای سهامداران پتروشیمی و اقتصاد کشور رنگ‌وبوی جدیدی می‌گیرد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای سال ۱۴۰۲ نیز از لحاظ توسعه چندین طرح را مانند «فاز دوم پالایشگاه یادآوران خلیج فارس»، «طرح اتیلن اکساید اندیمشک»، «پلی‌اتیلن گچساران»، «فاز دوم پتروشیمی اروند»، «طرح پتروشیمی گیلان به منظور تولید MEG از گاز طبیعی»، «طرح پتروشیمی همت» و «مگا پروژه پتروشیمی هرمز» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور برای پیشبرد اهداف خود تعریف کرده است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که «طرح‌های الفین و پلی‌الفین جنوب در بندرماهشهر»، «PDH پارس و فجر مکران چابهار» نیز از جمله طرح‌های در دست مطالعه شرکت هستند.

در ادامه این گزارش حاکی از آن بوده که "بزودی کار‌های عملیاتی سه پروژه بزرگ «پالایشگاه گاز بیدبلند»، «پروژه الفین ایلام» و «شرکت اوره و آمونیاک لردگان» تمام می‌شود و وارد فاز عملیاتی و تولید محصول تجاری می‌شوند"

لازم به ذکر است که "در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت‌های موجود هلدینگ بیش از ۲۴ میلیون تن بوده و در سال آینده ۶ میلیون تن و سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون تن به این ظرفیت اضافه می‌شود؛ بنابراین جهشی در افزایش ظرفیت هلدینگ به وجود خواهد آمد.

نگاهی به فارس در بورس

بازگشت



از بدو ورود فارس به بورس، این سهم بزرگ‌ترین و بیشترین ارزش بازار را در اختیار گرفت، ولی در مرداد ماه امسال برای چند روزی "شستا" از "فارس" پیش گرفت اما؛ تا چند روز پیش نیز، "فارس" سرمدار و عالیجناب بورس تهران بود، ولی اینک "فملی" این جایگاه را نصیب خود ساخت و "فارس" به رتبه دوم تنزل کرده است.

البته این موضوع، از ارزندگی‌های فارس نمی‌کاهد و با توجه به تحلیل و محاسبات زیر، انتظار داریم بار دیگر نماد فارس، صدرنشین بازار شود و جایگاه اول را از دست فملی برباید.

نکته: برخی از تحلیلگران، قیمت تابلوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیر مجموعه را به‌عنوان قیمت روز سهم در محاسبات در نظر می‌گیرند. حال آنکه قیمت بازار سهامی، چون "پترول" در ترکیب پرتفوی "فارس"، خود معادل درصدی از NAV معامله می‌شود و اصلاح شده است.

حال اگر به‌طور مثال در این محاسبات، قیمت سهام پترول را به قیمت روز لحاظ کنیم (که در حدود ۶۰ درصد NAV) معامله می‌شود (و گرد شده است)، در محاسبه NAV فارس نیز دچار اشکال خواهیم شد، چون وقتی رابطه P/NAV معادل ضرایبی، چون ۷۰ درصد در این گونه سهام لحاظ می‌شود (خود ۳۰ درصد گرد شده است) و با اینکار، دو بار قیمت پترول گرد شده است؛ لذا محاسبات درست آن است که در جدول بالا، قیمت سهام پترول معادل NAV درج شود و در پایان در محاسبات مربوط به خالص ارزش دارایی‌های فارس، نسبت P/NAV معادل ۷۰ درصد در نظر گرفته شود تا این خطای مسلم به‌وجود نیاید.

نگاهی به پرتفوی غیر بورسی فارس

بازگشت

نگاهی به پرتفوی بازرگانی پتروشیمی (زیر مجموعه فارس)

بازگشت

اصلاح قیمتی فارس



در ۷ ماه گذشته، سهام قریب به اتفاق بازار با نزول و افت سنگینی همراه شد و نماد "فارس" نیز از این قاعده مستثنی نبود، ولی افت و ریزش سهام "فارس"، به اندازه بسیاری از سهام حبابدار بازار نبوده است؛ شایان ذکر است که قیمت این سهم در اوج خود (۲۰ مرداد ماه ۹۹) به مبلغ ۳۵۴۵۰ریال بوده و با افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی از سود انباشته، قیمت تعدیلی سهم ۱۷.۷۲۵ریال بدست می‌آید.

حال در تاریخ گزارش (۱۰ اسفند ماه ۹۹) قیمت تابلوی سهم ۸۵۰۰ ریال است که نشانگر افت ۵۲ درصدی قیمت سهم در حال حاضر است.

بازگشت


حال سوال اساسی این است که سطوح قیمتی ۸۵۰ تومانی فعلی فارس، برای این سهم قوی بنیادی، گران هست یا ارزان؟ گزارش و محاسبات زیر به شفاف‌سازی این سهم پرداخته است.

محاسبه سطوح ارزندگی و خالص ارزش دارایی‌های فارس (NAV)

بازگشت


نتیجه گیری: همانطور که از داده‌ها و محاسبات مذکور مشخص است، "فارس" با داشتن بیش از ۳۰ شرکت پتروشیمی، پالایشگاهی، سرمایه‌گذاری و زیر مجموعه‌ها، ارزش بازار آن در حال حاضر بیش از ۲۴۳.۹۵۰ میلیارد تومان نیست؟! یعنی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار (با دلار ۲۵ هزار تومانی فعلی)، این در حالیست که ۷ ماه پیش، ارزش بازار (مارکت) این غول بزرگ پتروشیمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار بود؛ از طرفی رابطه ۰.۶۸ مرتبه‌ای بین قیمت سهم و ارزش بازار آن برقرار است.

این بدان معنا است قیمت سهام فارس در سطوح فعلی (under value) است و انتظار داریم بزودی شاهد برگشت و اقبال بازار به این هلدینگ بزرگ پتروپالایشی کشور باشیم.


حافظ عزیزی نقش - کارشناس ارشد بازار سرمایه
۱۰ اسفند ماه

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده