تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۴
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۴۳۰۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:

طرح دولت سیزدهم برای اصلاح واگذاری شرکت‌های دولتی

‌می‌متالز - رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در دولت سیزدهم طرح پیشنهادی برای آینده شرکت‌های بورسی و نیز شرکت‌های زیان‌ده غیربورسی در نظر گرفته شده است، گفت: از این طریق تدابیر لازم را برای رفع معضلات موجود و نیز بهبود وضعیت آن‌ها اتخاذ می‌کنیم و آن‌ها را به مرحله اجرا خواهیم رساند.

به گزارش می‌متالز، «آیت الله سید ابراهیم رییسی» در آذر ماه و در نشست مشترک دولت و مجلس اعلام کرد: ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی در اجرای خصوصی سازی مورد تاکید دولت است که در برنامه‌ها هم مورد توجه قرار گرفته و دنبال می‌شود.

به دنبال اعلام این سخنان رییس جمهوری، «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهوری در نخستین روز‌های دی ماه در جلسه مشترک اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی، اتاق تعاون و اتاق اصناف کشور بر ضرورت توانمندسازی بخش تعاون و خصوصی کشور تأکید کرد و افزود: تیم اقتصادی دولت به دنبال آن است تا با تعامل بیشتر و ارتباط مستقیم با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برداشتن موانع در جهت خلق ثروت در جامعه گام بردارد.

مخبر هدایت نقدینگی موجود در کشور در مسیر توسعه و رونق تولید و صادرات را از اهداف مهم اقتصادی برشمرد و اعلام آمادگی کرد که اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی و پروژه‌های نیمه کاره به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.

معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم برخی رویه‌های نادرست گذشته در زمینه خصوصی‌سازی در کشور ادامه یابد.

همچنین در ادامه سخنان مسوولان کشور و برنامه‌های دولت سیزدهم، «حسین قربان‌زاده» رییس سازمان خصوصی‌سازی به آخرین اقدامات انجام شده در راستای خصوصی سازی اشاره کرد و افزود: تاکنون فعالیت زیادی برای تغییر وضعیت خصوصی‌سازی انجام نشده است و بیشتر عملکرد و اقدامات خود را برای پروژه‌ای جدید گذاشته ایم که در دستور کار دولت است.

وی اظهار داشت: در سه ماه گذشته پروژه‌ای را برای سازمان خصوصی‌سازی تهیه کرده و از طریق آن به آسیب‌شناسی این سازمان در ۲۰ سال گذشته پرداخته‌ایم.

قربان‌زاده گفت: برنامه مدنظر، پروژه‌ای برای آینده است که می‌توان از طریق آن مشکلاتی را که این سازمان در گذشته با آن روبرو بوده است را برطرف کند.

رییس سازمان خصوصی سازی، به جزییات سند تحول دولت در حوزه خصوصی سازی تاکید کرد و افزود: این پروژه در ستاد اقتصادی دولت ارائه و براساس آن نظرات اعضای این ستاد اتخاذ شده است که به دنبال آن مشکلات حاکم در این سازمان بررسی و مورد اصلاح قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح پیشنهادی برای آینده شرکت‌های بورسی و نیز شرکت‌های زیان‌ده غیربورسی در نظر گرفته شده است، گفت: از این طریق تدابیر لازم را برای رفع معضلات موجود و نیز بهبود وضعیت آن‌ها اتخاذ می‌کنیم و آن‌ها را به مرحله اجرا خواهیم رساند.

قربان‌زاده خاطرنشان‌کرد: در سازمان خصوصی‌سازی با شعاری مبنی بر اینکه مالکیت، پاداشی برای مدیریت بهره‌وری است، همراه هستیم که امیدواریم هر چه زودتر این شعار را به مرحله تحقق نزدیک‌تر کنیم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه اکنون دولت سیزدهم نسبت به گذشته همکاری بسیار خوبی را در راستای اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی داشته است، گفت: اعلام برنامه‌های پیشنهادی در ستاد اقتصادی دولت نشان‌دهنده افزایش اهمیت خصوصی‌سازی برای دولت سیزدهم نسبت به گذشته است.

چندی پیش سازمان خصوصی‌سازی براساس بند (۵) مصوبه بیست و دومین جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مکلف شد به منظور تحقق هرچه شایسته‌تر این سیاست‌ها در حوزه خصوصی سازی کارگروهی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نهاد‌های نظارتی و نخبگان دانشگاهی و صاحبنظران اقتصادی تشکیل داده و پیش نویسی برای اصلاح قانون در حوزه «فرایند اصلاح ساختار شرکت‌های مشمول واگذاری و متنوع سازی روش‌های واگذاری»، «فرآیند نظارت حین و پس از واگذاری» و «واگذاری سیستم دادرسی واگذاری» را به دبیرخانه شورای عالی ارایه کند.

دبیرخانه مذکور هم پس از تدوین و ارایه پیش نویس لایحه توسط سازمان خصوصی‌سازی، با تشکیل کارگروهی ویژه، در ۱۶ جلسه به نقد و بررسی پیش نویس لایحه اصلاحی و ارتقای آن براساس رویکرد‌های دولت سیزدهم پرداخت و در نهایت «پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت ارائه شد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده