تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۲۴۳۰۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ژاپن سند همکاری تجاری با ایران تنظیم می‌کند

‌می‌متالز - رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن گفت: تنظیم یک بسته همکاری با ایران در ژاپن نشانه خوبی است و نشان می‌دهد ژاپنی‌ها معتقدند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: اخیرا سازمان تجارت خارجی ژاپن یک بسته همکاری با ایران را آماده کرده و علاقه‌مند است که مناسبات را افزایش دهد، که این موضوع نشان می‌دهد ژاپنی‌ها آینده را مثبت می‌بینند.

بهرام شکوری در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و ژاپن اظهار کرد: تجارت ایران و ژاپن بسیار کم بوده و می‌توان گفت حجم مبادلات تجاری ما با این کشور نزدیک به صفر رسیده است. بخشی از صادرات ما نفت بود که آن هم متوقف شده و صادرات غیرنفتی هم بیش از ۳۷ تا ۳۸ میلیون دلار نیست، و این رقم یعنی ما هیچگونه مبادله‌ای با ژاپن نداریم.

وی افزود: ایران و ژاپن قدمت دست کم ۹۰ ساله در ارتباطات سیاسی و اقتصادی دارند، به نظر می‌رسد این حجم مبادلات بسیار کم است، ولی دو کشور می‌توانند مناسبات خود را افزایش دهند و حتی می‌توانیم بیش از ۱۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری با ژاپن داشته باشیم، به ویژه حوزه‌هایی مانند معدن و صنایع معدنی، گردشگری، آب، محیط زیست و... مستعد افزایش همکاری هستند.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن گفت: اخیرا جترو یا سازمان تجارت خارجی ژاپن یک بسته همکاری با ایران را آماده کرده و علاقه‌مند است که مناسبات را افزایش دهد، که این موضوع نشان می‌دهد ژاپنی‌ها آینده را مثبت می‌بینند چرا که از الان به دنبال این هستند که در چند مرحله بتوانیم جلسات بی تو بی را هم گذاشته و ارتباط بین واحد‌های صنعتی و معدنی را برقرار کنیم تا بتوانیم مناسبات را شکل دهیم. به نظر می‌رسد با مذاکراتی که در حال انجام است این ارتباطات برقرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم برجام را احیا کرده و تحریم‌ها را لغو کنیم، ژاپن می‌تواند جایگزین بسیاری از دیگر کشور‌های حتی اروپایی برای ما شود چراکه از نظر تکنولوژی و نوآوری در حد بسیار بالایی است و می‌توانیم همه نیاز معدن، صنایع معدنی و سایر بخش‌های اقتصادی را از ژاپن بگیریم و همچنین مقصد خوبی برای صادرات بسیاری از محصولات ما از جمله خشکبار، کنسانتره‌های میوه، صنایع دستی، زعفران، فرش، محصولات دریایی مانند میگو و خاویار و بسیار از محصولات کشاورزی ما است.

وی افزود: همچنین در حوزه گردشگری ژاپن می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی باشد و ژاپنی‌ها هم علاقه زیادی به تاریخ آثار باستانی دارند؛ بنابراین در صورت لغو تحریم‌ها می‌توانیم سطح مبادلات با این کشور را بسیار افزایش دهیم.

شکوری با اشاره به نشانه‌های مثبت این سند برای ایران، افزود: تنظیم یک بسته همکاری با ایران در ژاپن نشانه خوبی است و نشان می‌دهد ژاپنی‌ها معتقدند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد؛ با توجه به اینکه ژاپنی‌ها شرکای آمریکایی دارند و مراودات زیادی با آمریکا دارند، در تحریم‌ها مراقب زیادی می‌کردند و بخشی از پول‌های ما هم در انجا بلوکه شده، وقتی در چنین شرایطی سازمان توسعه تجارت ژاپن یا جترو، یک بسته این چنینی ارائه می‌دهد نشان از آن دارد که طرف ژاپنی آینده خوبی را متصور است. این خبر خوبی برای ماست که احتمالا این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مشکل واکسن داشتیم، پیشنهاد شد که به جای پول‌های بلوکه شده واکسن بدهند؛ ولی متاسفانه این مشکل از یک سو به ژاپنی‌ها و از سوی دیگر به بانک مرکزی ایران مربوط می‌شود. طبق آخرین صحبتی که با سفارتخانه ایران داشتم، باید بانک مرکزی برای استفاده از این پول برای سایر بخش‌ها از جمله واکسن، مجوز صادر می‌کرد که بانک مرکزی مجوز استفاده از این پول‌ها برای واردات واکسن را صادر نکرد. به هرحال بخش عمده‌ای از مشکل مربوط به تحریم‌ها است، اگر تحریم‌ها رفع شود و به FATF بپیوندیم مشکل انتقال پول هم حل می‌شود.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن بیان کرد: گاهی حتی ممکن است فعالان اقتصادی هم بخواهند از این پول‌ها استفاده کنند، اگر الان بانک مرکزی اعلام آمادگی کند ما برای واردات ماشین‌آلات معدنی به این پول‌ها نیاز داریم. اگر بانک مرکزی بتواند با همکاری وزارت امور خارجه تفاهمی را با ژاپنی‌ها انجام دهد، می‌توانیم از محل این پول‌ها ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سند تنظیمی ژاپنی‌ها به موضوع پول‌های بلوکه شده اشاره شده یا خیر، گفت: سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن به دنبال مناسبات تجاری بخش خصوصی است. پول‌های بلوکه شده مربوط به دولت و فروش نفت است؛ بنابراین به سندی که این سازمان در زمینه همکاری با ایران تهیه کرده مربوط نمی‌شود و اشاره‌ای به آن نشده است.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده