تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۴۹۴
کد خبر: ۲۴۳۰۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تعمیر گیربکس آسیاب مواد در شرکت سیمان شرق با تکیه بر توان مهندسی نیرو‌های بومی

‌می‌متالز - مهندس جعفری مدیر مکانیک مجتمع در مورد تعمیر گیربکس آسیاب مواد گفت: به دلیل اینکه تعمیر گیربکس کار بسیار پرمسوولیت و دقیق و حساسی می‌باشد و بعد از تعمیر آن حداقل باید ۱۰ الی ۱۲ سال بدون مشکل کار کند لذا چند مسیر موازی توسط مدیریت پیگیری گردید و از دو منبع استعلام گرفته شد که قیمت‌های اعلام‌شده بسیار بالابود

به گزارش می‌متالز، مصاحبه‌ای با مهندس جعفری مدیر مکانیک مجتمع در مورد تعمیر گیربکس آسیاب مواد صورت گرفت که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای مهندس جعفری لطفا یک توضیح مختصر در مورد گیربکس آسیاب مواد ارائه کنید؟


با سلام ضمن تشکر از تیم مرکز آموزش که این مستند تعمیر گیربکس آسیاب مواد واحد ۳ را تهیه می‌کنند. این گیربکس KMP ۵۹۰ است محصول شرکت فلندر آلمان و از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و در سال ۱۳۷۶ نصب شده است.

این گیربکس چند بار تعمیر شده است؟


این گیربکس اولین بار در سال ۱۳۸۷ در اثر خورد شدن یکی از قطعات داخلی آن با حضور کارشناس شرکت فلندر آلمان تعمیر شده است که حدود ۲ ماه باعث توقف خط تولید شد. برای بار دوم سال ۱۳۹۰ این گیربکس دمونتاژ شد و تعداد زیادی از پرسنلی که در آن زمان حضور داشتند اکنون بازنشسته شده‌اند و این بار سوم است که این گیربکس تعمیر می‌شود.

لطفا در مورد مشکل پیش‌آمده توضیح بدید و اینکه چه قطعه‌ای از گیربکس باید تعمیر یا تعویض گردد؟


عرض شود که در زمان کارکرد شرایط عمومی گیربکس قابل قبول بود تا اینکه در پایش‌های انجام‌شده و آنالیز روغن، ذرات سرب و فلز مشاهده شد که از یکی از قطعات آن به نام بابیت و بیرینگ منتقل شده است و تراکم و مقدار ذرات خارج از استاندارد بود و این باعث شد آنالیز روغن چندین بار دیگر تکرار شود و درنهایت تصمیم گرفته شد روغن گیربکس تعویض گردد.

در حال شستشوی گیربکس و تعویض روغن، دریچه‌های بازدید کنار گیربکس بازگردید و چندتکه فلز مربوط به قفسه بیرینگ مشاهده شد و تصمیم گرفتیم تعمیرات را شروع کنیم که خوشبختانه مصادف شد با کمبود سوخت و تعمیرات اساسی کوره واحد ۳
در ضمن به دلیل اینکه ۱۰ سال از زمان تعمیر گیربکس می‌گذرد و این پروسه بسیار زمان بری است جهت اطمینان بیشتر تصمیم گرفته شد تمام بیرینگ‌های داخل گیربکس تعویض گردد و خوشبختانه با پیش‌بینی‌های انجام شده تمام قطعات موردنیاز سال‌های گذشته خریداری‌شده و موجود می‌باشد.

آقای مهندس جعفری، برای تعمیر گیربکس از پیمانکار استفاده شده است یا از ظرفیت و توان نیروی بومی کارخانه؟


به دلیل اینکه تعمیر گیربکس کار بسیار پرمسوولیت و دقیق و حساسی می‌باشد و بعد از تعمیر آن حداقل باید ۱۰ الی ۱۲ سال بدون مشکل کار کند لذا چند مسیر موازی توسط مدیریت پیگیری گردید و از دو منبع استعلام گرفته شد که قیمت‌های اعلام‌شده بسیار بالابود از طرفی تجربه و تخصص کارشناسان و نیرو‌های داخلی هم وجود داشت، آقای مهندس رمضانی بعنوان سر گروه، دو بار در پروسه دمونتاژ و تعمیر گیربکس حضور داشتند و مدارک خوبی دارند که با قبول مسوولیت مدیریت عامل و مدیریت کارخانه و هم اعتمادی که به این تیم داشتند تصمیم بر این شد که از ظرفیت و توان نیرو‌های بومی استفاده گردد و تعداد چند نفر نیروی فنی از پیمانکار تعمیرات تأمین گردید.

به‌عنوان سؤال آخر چه راهکار‌هایی وجود دارد که بتوانیم زمان و بازه تعمیرات قطعات اصلی مانند گیربکس را طولانی‌تر کنیم و اینکه در زمان تعمیرات نیرو‌های ما دانش و تجربه بیشتری داشته باشند؟


یکی از هدف‌هایی که ما اینجا دنبال می‌کنیم ثبت این دانش است که هم مرکز آموزش و هم همکاران عکس و فیلم تهیه می‌کنند که انشا الله بعداً مستند خواهد شد.

ما شبیه این ۳ گیربکس دیگر داریم در آسیاب مواد واحد ۴ و آسیاب‌های سیمان واحد۴ که آن‌ها هم حدود ۱۰ سال از کارکردشان می‌گذرد و باید این پروژه آنجا هم اجرا شود و این لزوم ثبت دانش را دوچندان می‌کند.

اما در مورد طولانی‌تر کردن بازه تعمیرات در دستورالعمل گیربکس هم همان ۱۰ سال یا حدود ۶۰ هزار ساعت پیش‌بینی‌شده است که بایستی جهت انجام تعمیرات گیربکس اقدام گردد. الآن هم یکی دو عدد از بیرینگ‌ها مشکل دارد که باید عوض شود و بقیه بیرینگ‌ها ممکنه سالم باشند، ولی برای اطمینان بیشتر آن‌ها را هم عوض می‌کنیم. پایش وضعیت را داریم آنالیز روغن را داریم آنالیز ارتعاش را دوستان CM در دفتر فنی انجام می‌دهند و گزارش‌ها ارائه می‌گردد و شرایط دمایی و ویبره دائم تحت نظر و کنترل است.

بازهم لازم به ذکر است دوره اول تعمیر گیربکس با کارشناس شرکت آلمانی بود، دوره دوم توسط پرسنل و کارشناسان داخلی که آموزش‌های لازم را از کارشناس آلمانی دریافت نمودند انجام گرفت، اما این بار بایستی مستندات قوی تری تهیه نماییم تا برای آینده استفاده بشود.

تعمیر گیربکس آسیاب مواد در شرکت سیمان شرق با تکیه بر توان مهندسی نیرو‌های بومی

تعمیر گیربکس آسیاب مواد در شرکت سیمان شرق با تکیه بر توان مهندسی نیرو‌های بومی

تعمیر گیربکس آسیاب مواد در شرکت سیمان شرق با تکیه بر توان مهندسی نیرو‌های بومی

تعمیر گیربکس آسیاب مواد در شرکت سیمان شرق با تکیه بر توان مهندسی نیرو‌های بومی

منبع: سیمان خبر

عناوین برگزیده