تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۴۳۱۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ساز مخالف سکه در بازار‌ها/ آغاز سال پرریسک برای طلا

‌می‌متالز - طی معاملات دیروز ۱۳ دی ۱۴۰۰ قیمت طلا با کاهش همراه شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۷۶ هزار ۶۰۰ تومان معامله شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی از بالاترین قیمت شش هفته اخیر عقب‌نشینی کرد و در محدوده ثابتی معامله شد.

سطح حمایت فنی قوی سکه

مدتی است که روند قیمتی سکه امامی با مقاومت زیاد توانسته سطح کانال ۱۳میلیون تومانی را حفظ کند. با وجود اینکه نرخ دلار روند نزولی را طی می‌کند و حتی روز دوشنبه کاهشی ظاهر شد، باز هم سکه تن به از دست دادن این سطح حساس نشد و نوسانات خود را در بالای این مرز تشدید کرد.

مقاومت سکه در برابر نزول قیمت به طوری بود که قیمت سکه روز گذشته به قیمت ۱۳میلیون و ۶۰‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

گفته می‌شود افزایش حباب سکه، دو پیام متناقض برای معامله گران دارد؛ از طرفی افزایش حباب فلز گرانبهای داخلی نشان می‌دهد که قیمت‌های فعلی پشتوانه بنیادی و قوی ندارند و از سوی دیگر، فاصله گرفتن ارزش واقعی آن از نرخ بازاری می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که معامله‌گران به آینده سکه امیدوارند.

آغاز سال پرریسک برای طلا

اونس طلا روز دوشنبه در معاملات بازار جهانی رفتار کاهشی داشت؛ در این میان، ابهامات ناشی از بازدهی بیشتر خزانه‌داری ایالات‌ متحده و همچنین کاهش نسبی نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد اُمیکرون که در رادار سرمایه‌گذاران قرار دارد، از این دارایی امن حمایت نکرد و مانع افت قیمت طلای جهانی نشد.

بر این اساس، هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به قیمت ۱۷۹۹دلار رسید. گفته می‌شود در صورتی که فدرال رزرو در ماه‌های مارس و آوریل، نرخ بهره را افزایش دهد، انتظار می‌رود طلای جهانی تحت فشار قرار گیرد.

همچنین اگر آمار اشتغال این کشور بیش از تخمین‌ها ارائه شود، این امر می‌تواند فدرال‌ رزرو را تشویق کند تا نرخ‌ها را زودتر از حد انتظار افزایش دهد و در نهایت، باعث تغییر جهات روند صعودی قیمت طلا می‌شود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۲۶ دلار و ۵۸ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۲۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.

آوتار ساندو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز اظهار کرد: قیمت طلا دچار ریزش نخواهد شد، زیرا نرخ‌های بهره و بازده واقعی تا زمانی که همه جا از بیماری کووید ۱۹ پاک نشده باشد، نزدیک به صفر خواهند بود. ادامه توجه به تنش‌ها میان اوکراین و روسیه علاقه سرمایه گذاران را به طلا به عنوان دارایی امن برانگیخته و دلار ضعیف‌تر از این فلز ارزشمند بیشتر حمایت کرده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده