تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۴۳۱۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون تلفیق:

رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف بودجه ۱۴۰۱ است

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت اختصاص ۳ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان به سرمایه گذاری را در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده تا بتواند رشد اقتصادی ۸ درصدی را تحقق بخشد.

به گزارش می‌متالز، رحیم زارع گفت، گزارش نوبت عصر دوشنبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ را قرائت و خاطرنشان کرد: با توجه به مباحثی که امروز پیش بردیم، احتمالا فردا بتوانیم تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ را در معرض رای نمایندگان بگذاریم.

وی با بیان اینکه جلسه عصر دوشنبه در رابطه با ارز بود، افزود: ارز ۴۲۰۰ در لایحه دولت کلا حذف شده و به ازای آن، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گزاری و اشتغال در اختیار استان‌ها گذاشته شده است. صندوق کارآفرینی امید به صندوق پیشرفت و عدالت ایران تغییر نام می‌دهد و این منابع در این صندوق قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از بررسی بحث اختصاص قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، مدارس، بسیج شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد و افزود: بحث تورم و پایه پولی از دیگر مسائل مورد بحث در این جلسه کمیسیون تلفیق بود.

زارع از بررسی موضوع درآمد‌های نفتی در جلسه امروز خبر داد و گفت: ۴۰ درصد درآمد نفت به صندوق توسعه ملی می‌رود که ۲۰ درصد آن را دولت استقراض می‌کند. ۱۴.۵ درصد آن به وزارت نفت اختصاص می‌یابد. ۴۵.۵ درصد این درآمد نیز به دولت اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه تورم امسال بیش از ۴۹ درصد بود، ادامه داد: راهکار‌های کاهش تورم در سال آینده بررسی شد که موضوع افزایش ۲۸ درصدی تورم در صورت ماندن ارز ترجیحی مطرح شد که با حذف آن، دنبال تورم ۷ درصدی هستیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق، تمرکز بر اولویت ها، برنامه محوری و اصلاح ساختار بودجه را رویکرد بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: حذف تسهیلات تکلیفی بانک ها، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و کاهش بدهی بانک‌ها به دولت از دیگر برنامه‌های دولت در بودجه است. براساس تبصره ۱۶، دولت نظرش این است که بانک‌ها به نوعی با همدیگر در این مورد توافق کنند.

زارع با اشاره به کاهشی بودن رشد اقتصادی و نوسانات متعدد آن در سال‌های اخیر، گفت: مثبت شدن رشد اقتصادی و ثبات در اقتصاد از دیگر برنامه‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ است. افزایش تولید و اشتغال و سرمایه گزاری که در چهار سال اخیر منفی بوده نیز از دیگر برنامه‌هاست.

وی گفت: دولت هم برای سرمایه گذاری ۳ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان پیش بینی کرده که ۹۰۷ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را قرار است بانک‌ها بدهند. ۵۶۲ هزار میلیارد تومان را بازار سرمایه، ۲۵۲ هزار میلیارد تومان از آن را بودجه عمومی، ۴۳۵ هزار میلیارد تومان از آن را شرکت ها، ۱.۵ میلیارد دلار از آن را صندوق توسعه ملی، ۱۸۱ هزار میلیارد تومان از آن را بخش خصوصی، ۸۰۰ میلیون دلار از آن را منابع خارجی تامین خواهند کرد تا بتوانیم به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی برویم.

این نماینده مجلس گفت: در رابطه با بهره مالکانه که سال آینده ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، دولت تا الان ۱۷ هزار میلیارد تومان وصول داشته است. درآمد حاصل از بهره مالکانه و فروش مازاد دارایی‌ها و مازاد مالیات استان‌ها برای اشتغال و رشد اقتصادی همان استان در اختیار صندوق پیشرفت و عدالت قرار می‌گیرد.

زارع در رابطه با طرح‌های اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان‌ها توضیح داد: طرح‌های اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان‌ ها از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و چهار برابر شده و در مجموع اعتبارات استان‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: اعتبارات آب هم که در سال ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان هم به شبکه ملی ارتباطات اختصاص یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: در مجموع، نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری در سال ۱۴۰۱، ۱۸ درصد پیش بینی شده است. در حالی که امسال ۱۴ درصد بود. این‌ها موضوعاتی بود که امروز بررسی شد و انشاالله احتمالا فردا سه شنبه رای گیری می‌کنیم و موافقان و مخالفان در این مورد صحبت خواهند کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده